Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

De energierekening

1 keer per jaar krijgt u een jaarafrekening van uw energieleverancier. Als u verhuist of overstapt, dan krijgt u een eindafrekening. Beide rekeningen noemen we een energierekening. U betaalt de energierekening vooraf in termijnbedragen.


Op deze pagina:


Jaarafrekening en eindafrekening

In uw jaarafrekening staat hoeveel elektriciteit en gas u hebt verbruikt en welk tarief u hiervoor betaalt. Als u verhuist of overstapt staat dit op uw eindafrekening.

U betaalt iedere maand een termijnbedrag. Hiermee betaalt u uw verwachte kosten vooraf in delen. Uw echte verbruik ziet u pas op uw jaarafrekening. Hebt u dat jaar teveel geld betaald? Dan krijgt u het geld terug. U betaalt bij als u te weinig hebt betaald.

De jaarafrekening krijgt u 1 jaar na de start van uw contract. Of 1 jaar na uw laatste energierekening. U krijgt de jaarafrekening dan binnen 6 weken. Verhuist u of stapt u over naar een andere energieleverancier? Dan krijgt u binnen 6 weken uw eindafrekening.

Op de jaarafrekening en de eindafrekening staan:

  • kosten voor uw energieverbruik
  • vaste leveringskosten
  • netbeheerkosten
  • belastingen

Kosten voor mijn energieverbruik

Op uw jaarafrekening of uw eindafrekening staat hoeveel elektriciteit en gas u hebt verbruikt en welk tarief u hiervoor betaalt. Door de meterstanden weet uw leverancier hoeveel energie u hebt verbruikt.

Hebt u een contract met een variabel tarief? Dan kan de energieleverancier dit tarief wijzigen. Bij een contract met een vast tarief verandert dit tarief niet. Meer informatie over contracten met een vast of een variabel tarief vindt u op Vaste en variabele leveringskosten | ACM ConsuWijzer.

Hebt u zonnepanelen? Dan ziet u op uw energierekening:

  • hoeveel energie u hebt teruggeleverd
  • hoeveel energie er is gesaldeerd
  • hoeveel terugleververgoeding u krijgt

Vaste leveringskosten

Uw energieleverancier rekent een vast bedrag, los van hoeveel energie u verbruikt. Hiermee betaalt u de kosten die de leverancier maakt om energie bij u te leveren. Bijvoorbeeld administratiekosten. Deze kosten staan los van uw verbruik.

Terugleverkosten zonnepanelen

Hebt u zonnepanelen? Steeds meer leveranciers vragen een bedrag voor het terugleveren van elektriciteit. In uw contract staat of uw leverancier terugleverkosten vraagt en hoe hoog deze kosten zijn.

Netbeheerkosten

Uw energieleverancier rekent kosten namens uw netbeheerder. Deze netbeheerkosten zijn vaste bedragen, die los staan van uw energieverbruik. Hiermee betaalt u voor uw energieaansluiting, kabels en gasleidingen. Wij bepalen elk jaar hoe hoog deze bedragen mogen zijn. Dat verschilt per netbeheerder.

Belastingen

Op de energierekening staan verschillende belastingen:

  • energiebelasting
  • btw is 21%
  • Opslag Duurzame Energie

Hebt u vragen over deze belastingen? Neem contact op met uw energieleverancier of de Belastingdienst.

Correctiefactoren voor gas

U betaalt voor de hoeveelheid gas dat u verbruikt. Maar dezelfde hoeveelheid gas kan meer of minder energie geven. De energieleverancier moet hiermee rekening houden. Hij moet ‘correctiefactoren’ toepassen. Deze zaken hebben invloed op de kwaliteit van het gas:

  • De calorische waarde van gas

    De calorische waarde van gas meet hoeveel energie per kubieke meter (m3) het gas heeft. Gas is een natuurproduct. Daardoor kan in de ene kubieke meter meer energie zitten dan in de andere.

  • Temperatuur

    Gas warmt op tijdens het transport naar uw huis. Woont u ver van de bron? Dan wordt het gas warmer en heeft daardoor minder energie.

  • Luchtdruk

    Woont u hoger dan 50 meter boven zeeniveau? Dan is de luchtdruk lager en heeft het gas minder energie.

De netbeheerder houdt bij hoeveel energie er in uw gas zit, en op welk moment. Met deze gegevens rekent uw energieleverancier uit hoeveel energie u hebt gekregen.

Let op: Hebt u een slimme meter van 2015 of later? Deze houdt ook de temperatuur bij. Uw energieleverancier hoeft daarom uw verbruik niet aan te passen voor de temperatuur. Maar nog wel voor de calorische waarde van het gas.

Hebt u vragen over de correctiefactoren? Neem contact op met uw energieleverancier.

Naheffingen en verjaring

Soms krijgt u een tweede rekening van uw energieleverancier. Dit heet een naheffing. Die krijgt u bijvoorbeeld als uw meterstanden zijn geschat en u later wel de meterstanden hebt doorgegeven. Zo betaalt u voor uw echte verbruik.

Uw energieleverancier moet een naheffing binnen 2 jaar versturen. Deze 2 jaar gaan in vanaf het moment dat de oorspronkelijke energierekening betaald had moeten zijn. Zijn de 2 jaar voorbij? Dan is de energieleverancier te laat. De rekening is 'verjaard'. U hoeft niet meer te betalen.

Let op: Stuurt de energieleverancier u een betalingsherinnering? Dan gaat de verjaringstermijn van 2 jaar opnieuw in op het moment dat u de herinnering krijgt.

Tip: Verhuist u en hebt u nog rekeningen openstaan? Laat uw energieleverancier uw nieuwe adres weten. Anders gaan de rekeningen en herinneringen naar het verkeerde adres.

Zijn uw meterstanden langer dan 2 jaar lang geschat? En vraagt de leverancier u om geld voor al die jaren te betalen? Neem dan contact op met ACM ConsuWijzer.

Klacht verjaring

Is uw energierekening verjaard? En vraagt de energieleverancier toch om betaling? Of klopt de naheffing niet? Schrijf een brief of e-mail met uw klacht naar uw energieleverancier. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Hebt u uw klacht gestuurd? Dan moet uw leverancier binnen 4 weken een besluit nemen. Tot die tijd hoeft u niet te betalen.

Rekening niet op tijd betaald

Kunt u uw energierekening niet op tijd betalen? Of hebt u een betalingsachterstand? Vraag hulp en voorkom dat u wordt afgesloten.

Energieleverancier en wederverkoper

Soms sluit u het contract af via een wederverkoper en niet rechtstreeks bij uw energieleverancier. Een wederverkoper is een tussenpersoon die energiecontracten aanbiedt voor de energieleverancier. De naam van uw energieleverancier staat op uw contract.

Verandert hier iets in? Werkt de leverancier bijvoorbeeld niet meer samen met die wederverkoper? De energieleverancier en de wederverkoper moeten u dan informeren over wie uw aanspreekpunt is. Uw contract met de energieleverancier blijft hetzelfde. Met dezelfde voorwaarden.

Klacht over de rekening

Klopt uw energierekening niet? Of hebt u meer betaald dan u hebt gebruikt? En krijgt u het teveel betaalde bedrag niet terug? Schrijf een brief of e-mail met uw klacht naar uw energieleverancier. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Hebt u uw klacht gestuurd? Dan moet uw leverancier binnen 4 weken een besluit nemen. Tot die tijd hoeft u niet te betalen.

Als u er samen niet uitkomt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem contact met ons op.

Zie ook