Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Aansluiting voor telefoon en internet verplaatsen

U kunt uw aansluiting voor telefoon en internet verplaatsen in huis. U mag dat niet zelf doen. De aansluiting in uw woning is eigendom van uw netbeheerder. Vraag uw netbeheerder om de aansluiting te verplaatsen.


Op deze pagina:


Wie uw netbeheerder is

De netbeheerder is de eigenaar van de kabels en aansluiting. Uw netbeheerder kan hetzelfde bedrijf zijn als uw aanbieder van internet en telefonie. Maar u kunt ook voor een andere telecomaanbieder hebben gekozen. Uw aanbieder maakt dan gebruik van het netwerk van de netbeheerder. Weet u niet wie uw netbeheerder is? Vraag dit dan na bij uw telecomaanbieder. Of vul uw postcode in op de website mijnaansluiting.nl.

Netbeheerder betaalt voor noodzakelijke verplaatsing

Een verplaatsing is noodzakelijk als er bij een verbouwing kans is op beschadiging van de aansluiting en kabels. U kunt door dit risico de verbouwing niet uitvoeren. Bijvoorbeeld als er een hele muur weg moet voor een verbouwing, waardoor de aansluiting verdwijnt. Voor een noodzakelijke verplaatsing hoeft u niet te betalen.

Voor een verplaatsing die niet noodzakelijk is betaalt u de kosten zelf. Bijvoorbeeld als u de plek van de aansluiting onhandig vindt. Of niet mooi. Vraag uw netbeheerder wat dit kost. Uw netbeheerder mag niet meer vragen dan de echte kosten.

Netbeheerder moet aansluiting binnen 16 weken verplaatsen

Gaat u verbouwen en heeft u uw netbeheerder gevraagd om de aansluiting te verplaatsen? Dan moet uw netbeheerder dit zo snel mogelijk doen. In ieder geval binnen 16 weken.

Werkt de netbeheerder niet mee aan verplaatsing van de aansluiting? Dan kunt u het volgende doen:

1 Neem contact op met de netbeheerder

U kunt bellen met de klantenservice, een e-mail sturen of het contactformulier invullen op de website. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen:

2 Schrijf een officiële brief of e-mail

Schrijf de netbeheerder een brief of e-mail met daarin uw klacht. En vraag een oplossing vóór een bepaalde datum. De tijd die u de netbeheerder geeft moet wel redelijk zijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de netbeheerder geen goede oplossing biedt.

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook