Wat kan ik doen bij misleidende verkoop?
Kloppen de beloftes van een verkoper niet? Staat er iets in een aanbieding dat niet waar is? Of was een website zo onduidelijk dat u iets kocht dat u niet wilde? Dan bent u misleid. Bij misleidende verkoop kunt u de aankoop ongedaan maken.
U kunt misleid worden door een verkoper, via een website of via reclame. Bij misleiding kloppen de beloftes van een bedrijf niet, of deze zijn erg onduidelijk. Of het bedrijf laat belangrijke informatie weg, of verbergt dit. Hierdoor koopt u iets dat u anders niet had gekocht. Een verkoper mag een beetje overdrijven. Hij mag algemene aanprijzingen doen zoals: 'Wij verkopen de mooiste jurken.' Of: 'Bij ons eet u het lekkerste ijs.' Maar misleiden mag niet.
Wet oneerlijke handelspraktijken
Misleidende verkoop en agressieve verkoop zijn verboden. Dat staat in de Wet oneerlijke handelspraktijken. U hebt in elk geval te maken met een misleidende handelspraktijk als:
- de verkoper kinderen (minderjarigen) aanspoort iets te kopen
- de verkoper misbruik maakt van uw persoonlijke situatie, bijvoorbeeld een hoge leeftijd of een geestelijke of lichamelijke beperking
- de verkoper zegt dat hij iets tijdelijk of alleen nu kan leveren, terwijl dat niet zo is
- de verkoper producten aanbiedt voor een hele lage prijs, terwijl hij de producten bijna niet op voorraad heeft (lokkertjes)
- de verkoper in de prijs niet alle kosten noemt, waardoor de totaalprijs hoger is dan u had verwacht
- de verkoper zegt dat u een product gratis kunt uitproberen (bijvoorbeeld een maaltijdbox), maar daarna blijkt dat u moet betalen of vastzit aan een abonnement
- u spullen krijgt opgestuurd met een rekening, waardoor u denkt dat u iets hebt besteld (ongevraagde toezendingen)
- de verkoper net doet alsof profielen op een datingsite van echte personen zijn. Maar voor u is het niet duidelijk dat de profielen nep zijn.
- de verkoper kortingen aanbiedt terwijl het geen echte kortingen zijn. Maakt de verkoper reclame met zogenaamde van-voorprijzen? Dan moet de van-prijs de laagste prijs zijn waarvoor het product te koop stond in de 30 dagen voor de aanbieding. Is de van-prijs de adviesprijs van de leverancier? Dan moet de verkoper dat zo aangeven dat het in één oogopslag duidelijk is voor u.
- de energieleverancier beloftes doet (bijvoorbeeld een lager tarief, goedkoper dan bij uw huidige leverancier) die na overstappen niet waar blijken te zijn
- de verkoper online reviews, likes, volgers, views en andere ervaringen of beoordelingen gebruikt die niet echt zijn
- de website van de verkoper zo onduidelijk is dat u iets koopt dat u niet wilde. Bijvoorbeeld door te weinig informatie over het product, onlogische knoppen of vooraf aangevinkte hokjes
- de verkoper zegt dat u voordeel krijgt door een persoonlijke aanbieding, terwijl dit niet zo is
- de verkoper niet meldt dat hij prijzen of aanbiedingen voor u persoonlijk maakt of in een aangepaste volgorde laat zien
- de verkoper zegt dat een product een keurmerk of certificaat heeft, terwijl dat niet zo is
- de verkoper zegt dat hij zich aan de regels houdt van een gedragscode, terwijl dat niet zo is
- de verkoper zegt dat zijn gedragscode is goedgekeurd door een officiële organisatie, terwijl dat niet zo is
- de verkoper zegt dat hij een wedstrijd organiseert of prijzen verloot, maar helemaal geen prijzen uitdeelt
- de verkoper zegt dat zijn product u kan genezen van een ziekte of probleem
- de verkoper niet vertelt wat hij met uw gegevens doet als u iets koopt
Kocht u iets via een website, per telefoon, aan de deur of op straat? Dan hebt u meestal bedenktijd. U kunt dan binnen 14 dagen zonder reden van de overeenkomst af. Dan hoeft u niet uit te leggen dat u van de koop af wilt omdat de verkoper u misleid heeft. Gebruik maken van uw bedenktijd is daarom vaak het minste 'gedoe'. U kunt snel van de koop af. En u hoeft niet uit te leggen waarom.
Moet u het product terugsturen? Dan mag de verkoper u alleen de verzendkosten laten betalen als hij u daarover duidelijk informeert. Die informatie moet makkelijk vindbaar zijn op de website. Anders moet de verkoper de verzendkosten betalen.
Kocht u door misleiding iets dat u helemaal niet wilt hebben? Dan kunt u de koop ongedaan maken. Dit heet: de overeenkomst vernietigen. U draait de koop dan helemaal terug, alsof het nooit is gebeurd. U maakt de koop ongeldig. De verkoper moet u alles terugbetalen, ook de verzendkosten. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:
Gaat het om een energiecontract? Dan kunt u ons stappenplan gebruiken om het contract te vernietigen.
Vindt u dat een reclame misleidend is, bijvoorbeeld een reclame-uiting op de radio, tv, online of in een krant? Dien een klacht in bij de Reclame Code Commissie. De Reclame Code Commissie controleert of het bedrijf zich houdt aan de regels van de Nederlandse Reclame Code. Zo zijn er regels voor:
- reclame via ongevraagde e-mail
- ongeadresseerde brievenbusreclame
- reclame voor alcohol en tabak
- reclame voor telefonische informatiediensten
- reclame in sociale media
De Reclame Code Commissie kan het bedrijf adviseren om de reclame niet meer te gebruiken. Het bedrijf moet zich aan dit advies houden.
Doet het bedrijf niets met het advies? Meld het via ACM ConsuWijzer. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) beoordeelt niet of de Reclame Code Commissie een juiste beslissing heeft genomen. De ACM kan meldingen wel gebruiken om zelf een onderzoek te starten. Als uit het onderzoek blijkt dat het bedrijf zich niet aan de regels houdt, dan kan de ACM ingrijpen. Bijvoorbeeld door het bedrijf te dwingen ergens mee te stoppen of door een boete op te leggen.
Misleiding kan voelen als oplichting. Maar in de wet zijn dit verschillende situaties. Bij oplichting krijgt u vaak helemaal geen product of dienst. En de verkoper is er vandoor. Als u bent opgelicht is het erg lastig om uw geld of spullen terug te krijgen. Soms is er bij oplichting ook sprake van misleiding. Of andersom.
Bent u opgelicht? Doe dan aangifte bij de politie:
Twijfelt u of u bent opgelicht of misleid? Of allebei? Neem dan contact met ons op: