Prijzen van reizen en vakanties
Een reis, vliegticket, hotel of vakantiehuisje moet u kunnen boeken voor de aanbiedingsprijs. Daar mogen niet zomaar allerlei kosten bijkomen terwijl u boekt. Bijvoorbeeld reserveringskosten, linnengoed of een verplichte eindschoonmaak. De prijs moet van begin af aan duidelijk zijn.
Op deze pagina:
Vaste verplichte kosten in aanbiedingsprijs
Zijn er kosten die elke reiziger moet betalen? En staat vooraf vast hoe hoog ze zijn? Zulke kosten moeten in de aanbiedingsprijs zitten. Voorbeelden zijn vaste administratiekosten, boekingskosten, toeristenbelasting of een verplicht lakenpakket.
Wisselende verplichte kosten
Sommige kosten komen altijd bij een boeking. Maar hoe hoog ze zijn, staat vooraf niet vast. Dat kan ervan afhangen voor hoeveel personen u boekt. Of welke keuzes u zelf nog maakt. Toch moet de aanbieder u meteen bij de prijs laten zien welke kosten erbij komen.
Zijn de boekingskosten niet per persoon, maar per vakantiehuisje? Dan zijn ze vooraf bekend en moeten ze dus wél in de aanbiedingsprijs zitten.
Hebt u uw keuzes al ingevoerd? Dan moet de aanbieder 1 totaalbedrag tonen. Inclusief de verplichte bijkomende kosten.
Hebt u uw keuzes nog niet ingevoerd? Dan mag de aanbieder voor het bedrag aan bijkomende kosten een voorbeeld gebruiken. Wel moet het voorbeeld voor het aantal personen logisch zijn voor de grootte van het huisje. Hij mag dat bedrag aan bijkomende kosten in 1 totaalbedrag opnemen. Of hij mag naast de prijs maximaal 1 los bedrag aan verplichte bijkomende kosten noemen.
Voorbeeld:
Bij een vakantiehuisje komen boekingskosten. Het huisje kost 450 euro per week. Maar de boekingskosten zijn 10 euro per persoon. Het linnengoed moet u verplicht afnemen en is ook 10 euro per persoon. De aanbieder weet vooraf niet voor hoeveel personen u boekt en op welke datum. Maar het huisje is voor 4 personen. Hij mag dan zeggen '450 euro + 80 euro aan bijkomende kosten voor 4 personen van 1 t/m 8 april '.
Extra's
Vaak kunt u extra opties kiezen die meer geld kosten. Bijvoorbeeld een reisverzekering, annuleringsverzekering, een lakenpakket, ontbijt of diner, of kosten voor extra bagage. Dit zijn opties die u kunt toevoegen. Ze gelden dus niet automatisch voor elke boeking. Voor extra opties geldt:
- De aanbieder moet de kosten van de opties duidelijk vermelden aan het begin van het boekingsproces.
- Ze mogen niet vooraf aangevinkt zijn. De aanbieder moet zorgen dat u zelf actief kunt kiezen om iets wel of niet te nemen. In plaats van iets te moeten uitvinken als u het niet wilt.
Kosten zijn onduidelijk
Worden verplichte kosten pas duidelijk terwijl u boekt? Of worden ze onduidelijk of te laat genoemd? Laat de aanbieder dat dan weten. En meld het bij ACM ConsuWijzer.
U kunt ook een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie (RCC). De RCC kan zorgen dat het bedrijf de aanbieding stopt.
Is de koop al gesloten? Dan kunt u de kosten die de aanbieder te laat meldde misschien terugkrijgen. Als de aanbieder u misleid heeft over die kosten, dan kunt u de koop namelijk ongedaan maken. U hebt dan recht op geld terug.