Tips bij het boeken van een pakketreis via internet
U wilt een pakketreis boeken via internet. Een pakketreis is een reis die bestaat uit een overnachting en daarnaast vervoer of een andere toeristische dienst. Bijvoorbeeld een van tevoren geregelde excursie. Waar moet u dan op letten?
1 Vergelijk de pakketreis bij verschillende reisaanbieders
Prijzen voor reizen naar dezelfde plaats kunnen verschillen. Daarom is het verstandig om de reis en prijs bij verschillende reisaanbieders te vergelijken. Maar de prijs zegt niet alles. Let ook op wat u bij de reis krijgt. In wat voor accommodatie zit u? En waar ligt deze accommodatie? Zijn er mogelijkheden voor excursies of niet?
Let er ook goed op welke kosten inbegrepen zijn bij de advertentieprijs. Dit kan per reisaanbieder verschillen. Het aanbod met de laagste prijs kan uiteindelijk duurder uitkomen. Verplichte kosten moeten wel in de aanbiedingsprijs zitten. Want de aanbieder moet zich aan de regels voor prijzen en bijkomende kosten houden.
2 Is de website duidelijk?
Boekt u een reis via internet? Dan moet de website van de aanbieder van de pakketreis er duidelijk uitzien. U moet weten tot wanneer u kunt doorklikken zonder ergens aan vast te zitten. U moet dus weten wanneer u de overeenkomst sluit. Vaak moet u een soort stappenplan doorlopen op de website.
3 Let op de prijs
De prijs moet kloppen en moet duidelijk zijn. De prijs klopt als alle verplichte kosten erin zitten. Zijn er kosten die nog afhankelijk zijn van uw keuzes? Dan mag de aanbieder voor het bedrag aan bijkomende kosten een realistisch voorbeeld gebruiken.
De kosten kunnen hoger worden als u extra dingen erbij boekt. Bijvoorbeeld een reisverzekering, annuleringsverzekering of vrijwillige excursie. Zulke niet verplichte extra's mogen niet vooraf aangevinkt zijn. Ook moet het vóór het boeken duidelijk zijn wat u ervoor moet betalen.
4 Belangrijke informatie voordat u een reis boekt
Let erop dat u de volgende informatie hebt, voordat u een pakketreis boekt:
- naam, adres en telefoonnummer van de reisaanbieder
- de totaalprijs van de reis, inclusief de boekingskosten
- hoeveel geld u moet aanbetalen. En wanneer u de rest van het bedrag moet betalen
- informatie over de mogelijkheid van een annuleringsverzekering
- belangrijke informatie over de reisdocumenten die u nodig hebt
- informatie over gezondheid, bijvoorbeeld over inentingen of medicijnen die u nodig hebt
- binnen hoeveel tijd u klachten over de reis bij de reisaanbieder moet indienen
De informatie moet volledig en duidelijk zijn. De aanbieder mag de informatie niet 'verstoppen'. U hebt deze informatie namelijk nodig om een goed besluit te kunnen nemen. Als een aanbieder u deze belangrijke informatie niet geeft, dan kan dat misleidend zijn.
5 Lees de algemene voorwaarden
Lees de algemene (reis)voorwaarden voordat u een reis boekt! U kunt daarin bijvoorbeeld lezen of u de reis nog kunt wijzigen of annuleren. En hoeveel u dan moet betalen.
Boekt u een reis via internet? Bijvoorbeeld via de website van een reisaanbieder? Dan moeten de algemene voorwaarden op die website staan. En u moet de algemene voorwaarden ook kunnen opslaan op uw eigen computer.
De algemene voorwaarden gelden ook als u ze niet leest! De reisaanbieder hoeft u alleen te laten weten dat de voorwaarden onderdeel zijn van de overeenkomst. Gaat u akkoord met de overeenkomst? Dan gaat u ook akkoord met de voorwaarden.
6 Controleer of de reisaanbieder een garantieregeling heeft
De reisaanbieder moet maatregelen nemen voor het geval zij failliet gaat. We noemen dit ook wel een garantiestelling. Een reisaanbieder moet deze maatregelen nemen om u te beschermen. Gaat de reisaanbieder failliet? En hebt u al (een deel van) de reissom betaald? Dan zorgt de garantieregeling ervoor dat u uw geld terugkrijgt. Of dat een andere reisaanbieder de reis overneemt. Bent u al op uw vakantiebestemming als de reisaanbieder failliet gaat? En was het vervoer ook onderdeel van uw pakketreis? Dan moet de garantieregeling ervoor zorgen dat u weer terug kunt komen.
Veel reisaanbieders zijn aangesloten bij een garantiefonds. Maar reisaanbieders kunnen ook andere maatregelen nemen. Het kan lastig zijn om te beoordelen of een andere maatregel genoeg zekerheid geeft als de reisaanbieder failliet gaat. Vraag dit daarom altijd goed na! Want soms heeft de reisaanbieder niets geregeld. Of is het onduidelijk wat er geregeld is.
7 Controleer of de reisaanbieder is aangesloten bij een brancheorganisatie
Is de reisaanbieder bij een brancheorganisatie aangesloten? Dan biedt dit voordelen, zoals:
- de aangesloten reisaanbieders gebruiken voorwaarden die zijn opgesteld samen met consumentenorganisaties
- de reisaanbieders zijn vaak aangesloten bij De Geschillencommissie. Krijgt u een geschil met een reisaanbieder? Dan kunt u uw geschil voorleggen aan De Geschillencommissie. De Geschillencommissie beslist bij een meningsverschil wie er gelijk heeft.
8 Vul de juiste gegevens in
Let er tijdens het boeken op dat u de juiste gegevens invult. U bent verantwoordelijk voor het invullen van de juiste gegevens. Maakt u per ongeluk een fout? Dan mag de ondernemer kosten in rekening brengen voor het veranderen van de gegevens.
Reist u met het vliegtuig? Dan moet de naam op uw ticket precies dezelfde zijn als de naam in uw paspoort of op uw identiteitskaart. Kloppen deze gegevens niet? Dan mag u misschien niet mee met de vlucht. En moet u een nieuw, vaak duurder, ticket kopen.
Bevestiging van de boeking
Hebt u de reis geboekt? Dan moet u een bevestiging krijgen van uw boeking. Meestal krijgt u deze per e-mail. Let daarom goed op dat u het juiste e-mailadres invult. Krijgt u geen bevestiging van uw boeking? Dan mag u de reisovereenkomst ontbinden. Laat dan aan uw reisaanbieder weten dat u de overeenkomst ontbindt omdat u geen bevestiging van uw boeking hebt gekregen.
Wat als u spijt krijgt van uw boeking?
Wilt u toch niet op vakantie, maar hebt u wel al geboekt? Of hebt u geboekt, maar wilt u liever met een andere reis van dezelfde reisaanbieder mee? Kijk dan in de algemene voorwaarden van de reisaanbieder wat daar staat over het annuleren of wijzigen van de reis. Het kan zijn dat de reisorganisatie in dat geval kosten in rekening brengt.
De reisaanbieder moet uw annulering altijd accepteren, maar hij mag wel kosten in rekening brengen. Hoe later u annuleert, hoe hoger de kosten. Deze kosten noemen we annuleringskosten.
Als u een pakketreis boekt via internet, hebt u geen bedenktijd. U kunt de reis alleen wijzigen of annuleren volgens de voorwaarden van de reisaanbieder.