Wat kan ik doen bij agressieve verkoop?
Een verkoper kan u onder druk zetten of een betaling uitlokken. Als dit te ver gaat, heet dit agressieve verkoop. U kunt dan uw geld terugvragen.
Bij agressieve verkoop zet de verkoper u onder druk om iets te kopen. Hij geeft u bijvoorbeeld geen tijd om na te denken. Of hij is zo opdringerig dat u geen 'nee' durft te zeggen. De verkoper kan ook trucs gebruiken om u iets te verkopen. Zo hebt u niet door dat u iets koopt. U krijgt bijvoorbeeld iemand aan de deur die u overhaalt om uw handtekening te zetten onder een offerte. Later blijkt de offerte een overeenkomst te zijn.
Wet oneerlijke handelspraktijken
Een verkoper mag niet op een te agressieve manier proberen u iets te verkopen. En hij mag u niet misleiden. Dat staat in de Wet oneerlijke handelspraktijken. U hebt in elk geval te maken met een agressieve handelspraktijk:
- als de verkoper u het gevoel geeft dat u het gebouw niet uit mag voordat u een overeenkomst tekent
- als de verkoper bij u thuis komt en niet wil weggaan als u dat vraagt, of steeds terugkomt
- als de verkoper u blijft lastigvallen, bijvoorbeeld per telefoon of e-mail
- als de verkoper uw kind probeert over te halen om zelf iets te kopen, of u iets te laten kopen
- als de verkoper u wil laten betalen voor iets waar u helemaal niet om vroeg (ongevraagde toezendingen)
- als de verkoper u iets probeert te verkopen door te zeggen dat hij anders zijn baan verliest of in financiële problemen komt
- als de verkoper zegt dat u een prijs hebt gewonnen, maar u moet eerst betalen om de prijs te krijgen
- als de verkoper u ongepast probeert te over te halen iets te kopen. Bijvoorbeeld doordat hij informatie over uw persoonlijke situatie gebruikt
Niet elke verkooptruc is verboden. Let zelf goed op waar u ja tegen zegt, of waar u uw handtekening onder zet.
Misschien hebt u bedenktijd. U kunt dan binnen 14 dagen zonder reden van de overeenkomst af. U kunt alleen bedenktijd hebben als u iets kocht via een website, per telefoon, aan de deur of op straat:
Gebruik maken van de bedenktijd is vaak het minste 'gedoe'. U kunt snel van de koop af. En u hoeft niet uit te leggen waarom.
Moet u het product terugsturen? Dan mag de verkoper u de verzendkosten laten betalen. Dit moet dan wel in de algemene voorwaarden staan. Anders zijn de verzendkosten voor de verkoper.
Kocht u door een agressieve verkooptruc iets waar u niet op zit te wachten? Dan kunt u de koop ongedaan maken. Dit heet: de overeenkomst vernietigen. U draait de koop dan helemaal terug, alsof het nooit is gebeurd. De verkoper moet u alles terugbetalen, ook de verzendkosten.
Bespreek uw probleem eerst met de verkoper. Probeer samen een oplossing te vinden. Wil de verkoper het probleem niet oplossen? Schrijf dan een e-mail of brief en vraag hierin uw geld terug. Gebruik onze voorbeeldbrief:
De Reclame Code Commissie controleert of het bedrijf zich houdt aan de regels van de Nederlandse Reclame Code. Zo zijn er regels voor:
- reclame via ongevraagde e-mail
- ongeadresseerde brievenbusreclame
- reclame voor alcohol en tabak
- reclame voor telefonische informatiediensten
- reclame op sociale media
De Reclame Code Commissie kan het bedrijf adviseren om de reclame niet meer te gebruiken. Het bedrijf moet zich aan dit advies houden.
Doet het bedrijf niets met het advies? Dan kan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) het bedrijf een straf geven, of andere maatregelen nemen.
Agressieve verkoop kan voelen als oplichting. Maar in de wet zijn dit verschillende situaties. Bij oplichting krijgt u vaak helemaal geen product of dienst. En de verkoper is er vandoor. Als u bent opgelicht is het erg lastig om uw geld of spullen terug te krijgen. Soms is er bij oplichting ook sprake van agressieve verkoop. Of andersom.
Bent u opgelicht? Doe dan aangifte bij de politie:
Twijfelt u of het om oplichting gaat of om agressieve verkoop? Neem dan contact op met ons:
Niet iedere verkooptruc is verboden. Let daarom goed op. Want als u eenmaal iets koopt, zit u er vaak aan vast. Zo voorkomt u dat u per ongeluk een koopovereenkomst sluit:
- Zet geen handtekening als u niets wilt kopen of geen abonnement wilt afsluiten.
- Vertrouw het niet als de verkoper aandringt op uw handtekening. Want voor iets wat gratis of vrijblijvend is, zou uw handtekening niet nodig moeten zijn.
- Hebt u een verkoper aan de telefoon? Let goed op als de verkoper uw naam en het woord 'ja' wil opnemen op band. Voor het bedrijf is dit vaak het bewijs dat u iets koopt. Als u niets koopt, is het niet nodig om iets op te nemen.
- Geef niet te snel persoonlijke gegevens zoals uw mobiele nummer of bankrekeningnummer. Doe dit alleen als u zeker weet dat u een overeenkomst wilt sluiten.
- Gaat u akkoord met een proefpakket? Kijk dan goed waarmee u precies akkoord gaat. Zit u daarna niet aan een abonnement vast? En maak een kopie of schermafdruk van het aanbod. U kunt dan later nog teruglezen waarmee u precies akkoord ging.
- Lees goed alle voorwaarden. Ga dus op zoek naar 'de kleine lettertjes'. Wat houdt de overeenkomst precies in? Wat zijn de totale kosten? Hoe lang zit u eraan vast en wat zijn de regels als u het wilt opzeggen?
- Let extra goed op als u een aanbieding krijgt waar het woord 'gratis' of 'vrijblijvend' in voorkomt. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het vaak niet waar!
Als u er samen niet uit komt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.