Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Checklist - Oplossing vragen aan een bedrijf

Hebt u een probleem met een bedrijf? Probeer dan eerst het gesprek aan te gaan. Want het is prettig als u het samen kunt oplossen zonder juridische stappen. Bereid zo'n gesprek goed voor. Deze checklist helpt u daarbij.

Tip:

Schrijf per punt kort op wat u wilt zeggen. Oefen het gesprek en gebruik de checklist als spiekbriefje tijdens uw gesprek.

1 Wat verwacht u van het bedrijf?

Zoek via onze website uit wat uw rechten zijn. En bepaal dan het doel van uw gesprek. Wat wilt u bereiken? Dat hoeft niet precies te zijn waar u wettelijk recht op hebt. Misschien bedenkt u of het bedrijf een andere oplossing waar u tevreden mee bent.

Bedenk hoe u het gaat zeggen. Hoe begint u het gesprek en hoe legt u het probleem uit? Hoe zegt u wat voor oplossing u wilt?

Tip:

Zorg dat u uw bon, contract en/of klantnummer bij de hand hebt. Zo heeft het bedrijf meteen de juiste gegevens.

2 Waar hebt u recht op?

Biedt het bedrijf u niet meteen een oplossing aan waarmee u tevreden bent? Zeg dan duidelijk waar u recht op hebt. Bekijk dat vooraf op onze website. Hoe sterker uw juridische argumenten zijn, hoe groter de kans dat u het bedrijf overtuigt van uw gelijk.

Tip:

Zorg dat u de informatie van onze website bij de hand hebt. Dan kunt u dat laten zien. Of voorlezen als u aan de telefoon bent. Bijvoorbeeld als het bedrijf zegt dat uw informatie niet klopt.

3 Hoe reageert u op vragen?

Het kan zijn dat het bedrijf u eerst een aantal vragen stelt over het probleem. Misschien vinden ze dat u geen recht hebt op de oplossing die u wenst. Welke vragen zouden ze kunnen stellen? Wat voor argumenten kan het bedrijf hebben om u niet te helpen? Hoe reageert u dan?

4 Wat gaat u zeggen als u niet tot een oplossing komt?

Wat wilt u doen als u er met het bedrijf niet uitkomt? Kijk op onze website wat voor vervolgstappen u kunt nemen. Wat zou uw volgende stap zijn? En hoe vertelt u dat?

Tip:

Schrijf de datum en het tijdstip van het gesprek op. En eventueel de naam van degene die u gesproken hebt. Dan kunt u dat later gebruiken. Bijvoorbeeld in een brief.

Veel succes met het gesprek!