Mijn energieleverancier stopt de levering
Alleen in sommige gevallen mag uw energieleverancier de levering van energie stoppen. Bijvoorbeeld als u er zelf om vraagt, als u uw rekeningen niet betaalt of als uw contract is afgelopen. Stopt uw leverancier als bedrijf? Dan gelden andere regels.
Op deze pagina:
Stoppen mag niet zomaar: kom in actie
Krijgt u een brief van uw energieleverancier waarin hij zegt dat hij de levering wil stoppen, en wilt u dat niet? Dit mag niet zomaar. Stuur uw leverancier een brief of e-mail. Wijs de leverancier erop dat u niet akkoord gaat met het stoppen. En geef aan dat u het huidige contract gewoon door wilt laten lopen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:
Mijn leverancier stopt als bedrijf
Wil uw energieleverancier stoppen als bedrijf? Dan probeert hij vaak uw contract en de contracten van andere klanten tegen dezelfde voorwaarden te verkopen aan een nieuwe leverancier.
Lukt dat niet? Dan mag uw energieleverancier u vragen om zelf over te stappen naar een nieuwe leverancier. Maar hij mag u niet verplichten. Uw leverancier mag u ook een aanbod doen om dat aantrekkelijker te maken. Bijvoorbeeld een korting of een bonus.
U moet zelf nagaan of u klant blijft of overstapt. Wij kunnen u hier geen advies over geven. Wilt u overstappen? Kies dan voor een leverancier die past bij uw situatie en wensen.
Mijn netbeheerder zegt dat de levering is gestopt
Krijgt u een brief waarin uw netbeheerder meldt dat er geen energieleverancier meer is gekoppeld aan uw adres? Dan is ons advies om zo snel mogelijk een nieuw energiecontract af te sluiten bij een andere energieleverancier. Geef aan de netbeheerder door welke leverancier dit is. U bent dan verzekerd van levering van elektriciteit en gas.
Hebt u financiƫle schade omdat uw energieleverancier uw contract heeft stopgezet? U kunt uw leverancier vragen om de schade te betalen. Vraag uw rechtsbijstandsverzekering om advies, of kijk of u terecht kunt bij het Juridisch Loket.
Als u er samen niet uit komt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.