Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Vergoeding bij stroomstoring

U krijgt een vergoeding voor een stroomstoring als deze langer heeft geduurd dan 4 uur. Duurde de stroomstoring korter dan 4 uur? Dan krijgt u geen vergoeding.

Vergoeding hangt af van tijd

Hoe hoog het bedrag is dat u krijgt, hangt af van de aansluiting die u hebt. En hoeveel uur u geen stroom hebt gekregen. Weet u niet wat voor aansluiting u hebt? Kijk op uw energierekening of vraag dit na bij uw energieleverancier.

Hebt u een aansluiting van maximaal 3x25 ampère? Dan is de vergoeding als volgt:

  • De storing duurt korter dan 4 uur: u krijgt geen vergoeding.
  • De storing duurt 4 tot 8 uur: u krijgt 35 euro.
  • De storing duurt langer dan 8 uur: u krijgt 20 euro extra voor elke periode van 4 uur die u daarna zonder stroom zit.

Is de storing in het regionaal of landelijk hoogspanningsnet? Dan krijgt u geen vergoeding.

Rekenvoorbeeld

Had u bijvoorbeeld 13 uur geen stroom? Dan krijgt u voor de eerste 8 uur 35 euro en voor het 8e tot het 12e uur 20 euro. Voor het 12e en 13e uur krijgt u geen vergoeding. In totaal krijgt u dus 35 euro + 20 euro = 55 euro.

Is uw aansluiting groter dan 3x25 ampère? Dan hangt de vergoeding af van de grootte van uw aansluiting. Vraag uw netbeheerder om informatie of ga naar de website van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Onderhoud aan elektriciteitsnet of gasnet

U krijgt deze vergoeding niet als uw netbeheerder de stroom of het gas onderbreekt voor ‘geplande werkzaamheden’. Dat is werk dat de netbeheerder zelf inplant, zoals onderhoudswerk.

U moet dit wel op tijd horen, minimaal 3 dagen van tevoren. Zo kunt u maatregelen nemen. Bijvoorbeeld het huren van een generator. 

Krijgt u deze informatie te laat, dan heeft u misschien recht op schadevergoeding. Vraag dit aan een jurist, het juridisch loket of uw rechtsbijstandverzekering als u die hebt. 

Moet ik de storing melden?

Hebt u geen stroom? Controleer eerst uw eigen installatie. Is deze in orde? Kijk dan op de website van uw netbeheerder om te kijken of er een storing is. Of kijk op Gasenstroomstoringen.nl.

Is er geen storing bekend? Meld de storing dan zelf. De storing moet bij uw netbeheerder bekend zijn om recht te hebben op een vergoeding.

Tip

Sommige netbeheerders sturen een sms bij een storing in uw wijk. Daarvoor moet u zich eerst aanmelden.

Hoe krijgt u de vergoeding?

De netbeheerder betaalt de vergoeding uit binnen 6 maanden na de stroomstoring. U hoeft hiervoor niets te doen. Wilt u wel zelf actie ondernemen? Of duurt het te lang? Gebruik onze voorbeeldbrief:

Vragen over schadevergoeding

Hebt u schade door een stroomstoring? Wij kunnen u geen advies geven over uw recht op schadevergoeding. U kunt met vragen en voor individuele juridische bijstand terecht bij het Juridisch Loket.

Hebt u een rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact op met uw verzekeraar.

Los het nu op!

Zie ook