Wat is redelijk?
Hoelang mag het duren voor mijn product is gerepareerd? Moet ik akkoord gaan met een gebruiksvergoeding? Als u een probleem hebt met een bedrijf, loopt u vaak tegen dit soort vragen aan. De ACM kan u niet vertellen wat in uw geval redelijk is. Wel geven we een aantal voorbeelden om u op weg te helpen.
Waarom kunnen wij meestal niet zeggen wat redelijk is?
Alleen een rechter of geschillencommissie kan bepalen of iets redelijk is. De wet zegt daar namelijk niet heel duidelijk iets over. Ook verschilt het per geval.
Een voorbeeld: uw verwarming gaat kapot in de winter. Dan is het redelijk dat deze binnen enkele dagen is hersteld. Want u kunt niet dagenlang in de kou zitten. Een ander voorbeeld: een schilder heeft uw buitenkozijnen niet goed geverfd. Nu regent het al 2 weken. U kunt niet van hem verwachten dat hij de kozijnen opnieuw doet in die 2 weken. Buiten verven in de regen gaat immers niet. En de overlast is voor u minder groot dan bij de kapotte verwarming. In zo'n geval is het redelijk wat langer te wachten.
U moet altijd zelf bekijken wat redelijk is in uw situatie. Het is vaak daarbij een beetje geven en nemen. Want wat voor u van belang is, is niet altijd mogelijk of haalbaar voor de andere partij. Meestal heeft de verkoper of dienstverlener weer andere belangen. Het is daarom goed alle belangen mee te nemen bij het inschatten van wat redelijk is. Dan komt u makkelijker samen tot een oplossing voor uw probleem.
Wanneer kunnen we wel zeggen of iets redelijk is?
Dat kan als een bepaald probleem vaak voorkomt en de rechter er inmiddels een uitspraak over heeft gedaan. Bijvoorbeeld over algemene voorwaarden die altijd onredelijk zijn. Zo kunnen we op ACM ConsuWijzer soms wel meer uitleg en ook voorbeelden geven van wat redelijk is.
Hierdoor weet u beter waar u aan toe bent. En kunt u makkelijker bepalen wat in uw geval waarschijnlijk van toepassing is. Zo staat u sterker in het gesprek met de verkoper of dienstverlener. Bekijk op deze pagina's onze informatie over wat redelijk is: