Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Abonnement opzeggen? Dat doe je gewoon zelf! Pas op voor opzegdiensten.

Wilt u uw abonnement opzeggen? Let dan goed op. Pas op voor online opzegdiensten, en zeg het abonnement gratis op bij het bedrijf zelf.

Als u een abonnement wilt opzeggen, kunt u door te googlen terechtkomen bij een opzegdienst. Dit is een bedrijf dat geld vraagt om namens u een abonnement op te zeggen. Soms kost dit wel 50 euro. Dit soort diensten zijn vaak onnodig, want als u zelf een abonnement opzegt is dat gratis.


Op deze pagina:


Betaalde opzegdienst herkennen

Als u een abonnement gaat opzeggen, kijk dan goed of u niet op de website van een opzegdienst terecht bent gekomen. Soms staat de advertentie van zo’n dienst namelijk hoger in de zoekresultaten dan de website van het bedrijf zelf. Zo kunt u dat controleren:

  • Zoek niet op opzeggen + de naam van het bedrijf. Dan komt u sneller bij een opzegdienst terecht. Zoek daarom alleen op de naam van het bedrijf waar u wilt opzeggen.
  • Is het webadres (url) echt van het bedrijf waar u het abonnement hebt? Een opzegdienst heeft vaak iets met ‘opzeggen’ in het webadres.
  • Wordt er gesproken over kosten voor het opzeggen? Of worden uw bankgegevens gevraagd? Dan hebt u waarschijnlijk met een opzegdienst te maken. Zij vragen hierom omdat u voor hun dienst moet betalen.

Abonnement zelf opzeggen

Bij het bedrijf zelf opzeggen kan vaak op één van de volgende manieren:

  • Digitaal: ga direct naar de website van het bedrijf waar u het abonnement hebt en log daar in op uw account. Vaak kunt u onder een kopje als ‘abonnement’ het abonnement opzeggen.
  • Telefonisch: bel het bedrijf waar u het abonnement hebt en leg uit dat u het abonnement op de eerst mogelijke datum wilt opzeggen. Vraag om een schriftelijke bevestiging van uw opzegging.
  • E-mail of post: gebruik onze voorbeeldbrief om het abonnement per e-mail of post op te zeggen. U kunt hiervoor de invulhulp gebruiken. U beantwoordt dan een aantal vragen, waarna de brief automatisch voor u wordt ingevuld.

Vaak geldt er bij het opzeggen van een abonnement een opzegtermijn. Is de looptijd van uw abonnement nog niet voorbij? Dan moet u soms geld betalen als u uw abonnement eerder opzegt. Maar in sommige gevallen kunt u dit ook afkopen. Bekijk in de algemene voorwaarden van uw abonnement wat er in uw geval geldt.

Komt u er niet uit? Vraag een familielid of vriend om u erbij te helpen.

Opzegdienst terugdraaien

Hebt u uw abonnement via een online opzegdienst opgezegd? Dan hebt u meestal 14 dagen bedenktijd. Binnen de bedenktijd kunt u van de opzegdienst af. Maar opzegdiensten laten u soms afstand doen van deze bedenktijd. Zij doen dit omdat ze al binnen die 14 dagen voor u aan de slag gaan. Een opzegdienst mag dit alleen doen als u hier vooraf toestemming voor hebt gegeven.

Bent u misleid? Bijvoorbeeld doordat de opzegdienst onduidelijke of onjuiste informatie gaf? Dan kunt u van de overeenkomst af. Ook wanneer de bedenktijd voorbij is. U kunt uw geld dan terugvragen.

Als u er samen niet uitkomt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij horen het graag als u per ongeluk gebruik hebt gemaakt van een opzegdienst terwijl niet duidelijk genoeg was dat het om een opzegdienst ging.

Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook