PostNL sluit een servicepunt in mijn buurt. Mag dat?
PostNL mag servicepunten sluiten zolang hij zich aan de regels houdt. De wet bepaalt hoeveel servicepunten er moeten zijn. Een servicepunt is een PostNL-winkel of een balie van PostNL in een andere winkel.
Op deze pagina:
Regels voor servicepunten van PostNL
- Minimaal 95% van de inwoners van Nederland heeft binnen 5 kilometer een servicepunt met alle diensten van PostNL.
- Minimaal 85% van de bewoners van woonplaatsen met minder dan 5.000 inwoners heeft binnen 5 kilometer een postkantoor of servicepunt met alle diensten van PostNL.
PostNL mag servicepunten sluiten zolang hij zich aan deze regels houdt. Die heten spreidingseisen. De ACM controleert jaarlijks of PostNL zich aan de regels houdt.
Woonplaatsen met minder dan 5.000 inwoners
Voor woonplaatsen met minder dan 5.000 inwoners zonder een winkelgebied gelden aanvullende regels. Een winkelgebied is een gebied met meer dan 4 winkels. PostNL mag een servicepunt in die woonplaatsen alleen sluiten in 1 van deze 2 situaties:
- De winkel waar het servicepunt in zit, gaat sluiten of de winkel stopt met het servicepunt.
- Er is voor de inwoners binnen een straal van 5 kilometer een ander servicepunt met alle diensten of bijna alle diensten van PostNL en het servicepunt dat sluit verkoopt voor minder dan € 11.500 per jaar aan postzegels.
Klacht over servicepunt melden bij PostNL
Hebt u een klacht over het verdwijnen van een servicepunt in uw buurt? Meld dit bij PostNL. PostNL kan u uitleggen waarom het servicepunt is gesloten.
Als u er samen niet uit komt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.