Klachten over postbezorging
Waar u moet klagen over postbezorging, hangt af van de situatie. Als er post niet bij u is bezorgd, neemt u contact op met de verzender. Als u zelf de verzender bent, klaagt u bij het postbedrijf.
Op deze pagina:
Ik ben de ontvanger van de post
Hebt u een brief of pakket niet gekregen? Bijvoorbeeld een pakket van een webwinkel, een tijdschrift, een brief of pakket van iemand anders? Neem contact op met het bedrijf of de persoon die u iets stuurde. Die moet het postbedrijf vragen om uw post of pakket te zoeken.
Gaat het om een webwinkel en reageert die niet? Gebruik onze voorbeeldbrief. Lees meer over uw rechten bij online winkelen. Bijvoorbeeld wat u nog meer kunt doen als uw aankoop niet is geleverd.
Is de brief of het pakket wel bij u bezorgd, maar ging er iets mis? Bijvoorbeeld:
- De brief is eerst verkeerd bezorgd.
- De bezorger was te laat.
- Het pakket is buiten neergezet.
- De post is niet voor u.
Dien een klacht in bij het postbedrijf. Kijk op de website van het postbedrijf hoe u dit doet, bijvoorbeeld onder “service” of “contact”. Of via de chat.
Ik ben de verzender van de post
Hebt u zelf iemand een brief of pakket gestuurd? En heeft die persoon niets gekregen? Dien een klacht in bij het postbedrijf. Kijk op de website van het postbedrijf hoe u dit doet, bijvoorbeeld onder “service” of “contact”. Gebruik onze voorbeeldbrief.
Hebt u de brief of het pakket verstuurd via PostNL? Dan kunt u ook naar de Geschillencommissie Post.
Regels voor postbezorging
Hoe snel een postbedrijf brieven en pakketten moet bezorgen, verschilt per postbedrijf. Voor PostNL gelden speciale regels. PostNL moet brieven de volgende bezorgdag bezorgen. PostNL bezorgt op dinsdag tot en met zaterdag, behalve op feestdagen. Rouwkaarten en medische post bezorgt PostNL ook op maandag. Er gelden andere regels voor aangetekende post.
Wanneer bij de ACM melden
Komt u er niet uit met de verzender of met het postbedrijf? Of hebt u vaak dezelfde klacht over de postbezorging? Dan kunt u dit bij de ACM melden. Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.