Ik heb een pakketreis of accommodatie geboekt maar ik wil ervan af. Wat nu?
U hebt een vakantie geboekt, maar u kunt of wilt niet meer gaan. Bijvoorbeeld omdat u ziek bent geworden of door familieomstandigheden. Bekijk wat de mogelijkheden zijn als u wilt annuleren.
Wilt u niet meer op reis gaan omdat uw bestemming onveilig is? Lees wat u kunt doen bij een negatief reisadvies.
Ik wil mijn pakketreis annuleren
U mag de pakketreis altijd opzeggen. De reisaanbieder moet daaraan meewerken, maar hij mag wel kosten in rekening brengen. Hoe later u annuleert, hoe hoger de kosten. Deze kosten noemen we annuleringskosten.
De reisaanbieder heeft vaak kosten moeten maken als u bij hem een pakketreis boekt. Denk bijvoorbeeld aan het reserveren van het hotel en het inhuren van personeel. De reisaanbieder mag daarom een vergoeding vragen.
Moet u de reis opzeggen door overmacht? Bijvoorbeeld door een natuurramp of oorlog? Dan hoeft u geen annuleringskosten te betalen. De reisaanbieder moet u dan terugbetalen.
Ze mogen nooit meer zijn dan éénmaal de totale reissom. Maar verder mag de reisaanbieder bepalen hoe hoog de annuleringskosten zijn. Meestal staat dit in de algemene voorwaarden. Maar alleen daar is niet genoeg. De reisaanbieder moet u duidelijk hebben gewezen op de annuleringskosten, voordat u boekte.
Vaak hangt de hoogte van de kosten af van het moment dat u annuleert. Hoe later u annuleert, hoe hoger de kosten. Kunt u aantonen dat de werkelijke kosten minder zijn? Dan moet de reisaanbieder de hoogte van de annuleringskosten aanpassen. Wilt u weten hoeveel annuleringskosten u moet betalen? Kijk dan in de algemene voorwaarden die u hebt gekregen bij de boeking van uw pakketreis.
Vraagt u om uitleg over de hoogte van de annuleringskosten? Dan is de reisaanbieder verplicht u die te geven.
De reisaanbieder moet u uiterlijk binnen 14 dagen het bedrag exclusief de annuleringskosten terugbetalen.
U hebt de volgende mogelijkheden:
1 Sluit een annuleringsverzekering af
Hebt u bij het boeken van de reis een annuleringsverzekering afgesloten? Of hebt u al eerder een doorlopende annuleringsverzekering afgesloten? Dan vergoedt de verzekering vaak de annuleringskosten. Ga bij uw verzekeringsmaatschappij na welke situaties er binnen de verzekering vallen. Of lees de voorwaarden van de verzekering.
2 Laat iemand anders in uw plaats gaan
Kunt of wilt u zelf niet meer mee met de reis? Maar is er iemand anders die dat wel wil? Dan hebt u volgens de wet de mogelijkheid om iemand anders in uw plaats met de reis mee te laten gaan. Dit noemen we 'indeplaatsstelling'. Dit kan tot 7 dagen voor vertrek. Hier moet de reisaanbieder aan meewerken. Behalve als de plaatsvervanger niet voldoet aan de voorwaarden voor de reis.
Ik wil mijn accommodatie annuleren
U hebt bijvoorbeeld een hotel of vakantiehuisje geboekt, maar u wilt deze annuleren. Wat zijn uw mogelijkheden?
Veel ondernemers hebben algemene voorwaarden. In de algemene voorwaarden staat wanneer u kunt annuleren. En hoeveel u dan moet betalen. De reisaanbieder moet u duidelijk op de annuleringskosten wijzen, voordat u boekt.
Kunt niet gaan omdat uw vlucht is geannuleerd? Dan mag de aanbieder van een losse accommodatie, auto of excursie u aan zijn voorwaarden houden. Want hij kan zijn dienst nog wel leveren. Neem in ieder geval contact op met de aanbieder om samen een oplossing te vinden.
Hebt u een annuleringsverzekering afgesloten? Dan krijgt u in bepaalde gevallen de kosten van de annulering vergoed door uw verzekering. Kijk daarvoor in de voorwaarden van de verzekering.
Kunt u ervoor zorgen dat iemand anders een deel van de periode of de hele periode gebruik maakt van de accommodatie? Dan kunt u dat aan de ondernemer voorleggen. De ondernemer is niet verplicht hieraan mee te werken. Hij kan hiervoor kosten in rekening brengen. Bijvoorbeeld administratiekosten.