Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Klachten over postbezorging

Waar u moet klagen over postbezorging, hangt af van de situatie. Als er post niet bij u is bezorgd, neemt u contact op met de verzender. Als u zelf de verzender bent, klaagt u bij het postbedrijf.


Op deze pagina:


Ik ben de ontvanger van de post

Waar u moet klagen hangt ervan af wat het probleem is:

  • Pakket van webwinkel niet ontvangen: bij de verkoper
  • Post niet ontvangen: bij de verzender
  • Post ontvangen, maar niet op de juiste manier: bij het postbedrijf

Pakket van webwinkel niet ontvangen

Is uw online bestelling niet bezorgd? Neem contact op met de webwinkel. Lees wat u kunt doen als de webwinkel niet reageert. En wat uw rechten zijn bij online winkelen.

Post niet ontvangen

Hebt u een brief of bijvoorbeeld een tijdschrift niet gekregen? Neem contact op met het bedrijf of de persoon die u iets stuurde. Die moet het postbedrijf vragen om uw post te zoeken.

Post niet op de juiste manier ontvangen

Is een brief of pakket wel bij u bezorgd, maar ging er iets mis? Bijvoorbeeld:

  • De brief is eerst verkeerd bezorgd.
  • De bezorger was te laat.
  • Het pakket is buiten neergezet.
  • De post is beschadigd.
  • De post is niet voor u.

Dien een klacht in bij het postbedrijf. Kijk op de website van het postbedrijf hoe u dit doet, bijvoorbeeld onder “service” of “contact”. Of via de chat.

Ik ben de verzender van de post

Hebt u zelf iemand een brief of pakket gestuurd? En heeft die persoon niets gekregen? Dien een klacht in bij het postbedrijf. Kijk op de website van het postbedrijf hoe u dit doet, bijvoorbeeld onder “service” of “contact”. Gebruik onze voorbeeldbrief.

Hebt u de brief of het pakket verstuurd via PostNL? Dan kunt u ook naar de Geschillencommissie Post.

Regels voor postbezorging

Hoe snel een postbedrijf brieven en pakketten moet bezorgen, verschilt per postbedrijf.

Voor PostNL gelden speciale regels. PostNL moet brieven de volgende bezorgdag bezorgen. PostNL bezorgt op dinsdag tot en met zaterdag, behalve op feestdagen. Rouwkaarten en medische post bezorgt PostNL ook op maandag.

Toezicht op de post- en pakketmarkt

De ACM houdt toezicht op de post- en pakketmarkt. Dat betekent dat wij erop letten of postbedrijven zich aan de regels houden. U kunt bij ons melden als u denkt dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt. Zo weten wij waar het misgaat en kunnen we in actie komen waar het nodig is. Wij nemen geen contact op met het bedrijf om voor uw persoonlijke probleem een oplossing te vinden. Wij leggen op onze website wel uit wat u zelf kunt doen.