Bemiddelingsdienst voor mensen die doof of slechthorend zijn
Voor mensen die doof of slechthorend zijn is er een bemiddelingsdienst om te kunnen bellen. Een telefoongesprek gaat dan via een tolk. De tolk zet tekst of gebarentaal om in gesproken of geschreven tekst of gebarentaal.
Gebruikmaken van KPN Teletolk
KPN biedt de bemiddelingsdienst aan. De dienst heet KPN Teletolk.
Bent u doof of slechthorend? En wilt u bellen met KPN Teletolk? Dan volgt u deze stappen:
- Installeer een computerprogramma waarmee u van KPN Teletolk gebruik kunt maken op uw tablet, smartphone of computer.
- Registreer u bij KPN Teletolk. Neem hiervoor contact op met KPN of kijk op de website. Hierna kunt u gebruik maken van de dienst.
Meer informatie over computerprogramma's, de kosten en hoe Teletolk precies werkt? Kijk dan op de website van KPN Teletolk.
Regels voor de bemiddelingsdienst
KPN moet ervoor zorgen dat de dienst goed bereikbaar is. Ook moet de kwaliteit van de tolken goed zijn. De tolken moeten zorgen dat de boodschap goed overkomt. KPN moet bereikbaar zijn voor vragen over technische problemen. En KPN moet uw gegevens goed beschermen.
Daarnaast geldt voor tekstbemiddeling dat:
- deze bemiddeling 24 uur per dag en zeven dagen per week bereikbaar moet zijn
- tussen 8:00 uur 's ochtends en 22:00 uur 's avonds mag de wachttijd maximaal 20 seconden zijn. Dit geldt in ieder geval voor 85% van de gesprekken.
- tussen 22:00 's avonds en 8:00 uur 's ochtends mag de wachttijd maximaal 40 seconden zijn. Dit geldt in ieder geval voor 90% van de gesprekken.
Voor beeldbemiddeling geldt dat:
- deze bemiddeling door een tolk gebarentaal elke dag van 07:00 tot 22:00 uur bereikbaar moet zijn.
- de maximale wachttijd 60 seconden is. Dit geldt in ieder geval voor 85% van de gesprekken.