Telemarketing: wanneer mag een bedrijf u bellen?
De regels voor telefonische verkoop veranderen vanaf vandaag. Een bedrijf mag u nu niet meer zomaar bellen. Het Bel-me-niet Register verdwijnt, omdat het door de nieuwe regels niet meer nodig is.
Wat moet u weten over de nieuwe regels?
- Een bedrijf mag u alleen bellen als u nu klant bent, maximaal 3 jaar geleden klant was of toestemming hebt gegeven.
- Wilt u dat een bedrijf niet meer belt? U kunt altijd gebruik maken van uw recht van verzet door te zeggen: ik wil dat u mij niet meer belt.
- Blijft een bedrijf u bellen terwijl dat helemaal niet mag? Meld het bij ons!
1. Wanneer mag een bedrijf u bellen?
Bedrijven mogen u bellen als u:
- toestemming hebt gegeven
- nu klant bent
- of maximaal 3 jaar geleden klant was
2. Hoe zorgt u ervoor dat u niet meer gebeld wordt?
Wilt u dat een bedrijf u niet meer belt? Dan kunt u áltijd gebruik maken van uw recht van verzet. U kunt ieder moment tijdens het gesprek zeggen: ?ik wil dat u mij niet meer belt.? Het bedrijf mag u daarna niet meer bellen.
Een bedrijf moet u deze optie ook altijd aanbieden. Vaak is dit aan het einde van het gesprek. U kunt het bedrijf ook terugbellen en vertellen dat u niet meer gebeld wilt worden. Het telefoonnummer waarmee het bedrijf belde, moet zichtbaar zijn. Want het bedrijf mag u niet anoniem bellen. En u moet het nummer tegen uw normale belkosten of gratis kunnen bellen.
3. Meld het bij ons
Belt een bedrijf u terwijl u geen klant bent geweest, geen toestemming hebt gegeven of al hebt gezegd dat ze u niet meer mogen bellen? Maak dan een melding bij ACM ConsuWijzer. Wij letten goed op of bedrijven zich aan de nieuwe telemarketingregels houden. En we kunnen ingrijpen als bedrijven consumenten blijven bellen terwijl dat helemaal niet mag. Bijvoorbeeld door een boete op te leggen.