Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Mijn reisaanbieder is failliet. Wat zijn mijn rechten?

Boekt u een pakketreis of een gekoppeld reisarrangement? Dan moet de reisaanbieder maatregelen hebben die u beschermen als zij failliet gaat. Dit moet ervoor zorgen dat uw reis door kan gaan of dat u uw geld terug krijgt. Dit heet de garantieregeling.

De reisaanbieder moet maatregelen hebben die u beschermen als zij failliet gaat. Dat heet de garantieregeling.

De maatregelen moeten ervoor zorgen:

  • dat dat uw reis door kan gaan, doordat een andere reisaanbieder uw reis overneemt, of
  • dat u uw geld terug krijgt. Meestal regelen reisaanbieders dat door zich aan te sluiten bij een garantiefonds. Het garantiefonds betaalt uw geld terug als uw reisaanbieder failliet is. De meeste reisaanbieders zitten bij:

Bent u al op reis als uw reisaanbieder failliet gaat? En was het vervoer naar uw vakantieadres ook onderdeel van de pakketreis of het gekoppeld reisarrangement? Dan moet de reisaanbieder ervoor zorgen dat u terug kunt komen.

Als uw reisaanbieder failliet is kunt u in de voorwaarden van het garantiefonds vinden wat u moet doen.

Tip

Check altijd voor u boekt welke maatregelen uw reisaanbieder heeft genomen. Zo loopt u niet het risico dat u bij een faillissement uw geld niet terugkrijgt. Of dat uw terugreis niet geregeld is.

De garantieregeling geldt alleen als u een pakketreis of gekoppeld reisarrangement boekte en de uitvoerder van de reis failliet is. Voor los geboekte tickets of accommodaties gelden andere regels.

Is niet de aanbieder die de reis uitvoert failliet, maar het reisbureau of de boekingswebsite waar u boekte? Dan moet de reisaanbieder uw reis nog uitvoeren volgens de afspraken. Het reisbureau of de boekingswebsite was namelijk alleen een bemiddelaar. U hebt een reisovereenkomst met de reisaanbieder zelf. Die blijft bestaan als het reisbureau of de boekingswebsite failliet is.

Bij een pakketreis moet de reisaanbieder garantiemaatregelen nemen voor alle onderdelen van de pakketreis die hij verkoopt. Bij een gekoppeld reisarrangement hebt u 2 overeenkomsten met 2 verschillende reisaanbieders. Alleen de eerste reisaanbieder is verplicht om garantiemaatregelen te treffen. En dan alleen voor het deel van de reis dat hij zelf verkoopt.

Ga na of uw reisaanbieder is aangesloten bij een garantiefonds

Bekijk op de website, in de reisgids of in een folder van uw reisaanbieder bij welk garantiefonds hij is aangesloten.

Doe navraag bij uw reisaanbieder

Ziet u nergens een logo van een garantiefonds? Of kunt u op de website geen informatie over een garantiefonds vinden? Vraag dan aan de reisaanbieder zelf wat hij heeft geregeld. De reisaanbieder moet duidelijk bekendmaken welke maatregelen er zijn om u te beschermen.

Check de website van het garantiefonds op de dag dat u gaat boeken

Bekijk altijd zelf, op de dag dat u boekt, of de reisaanbieder (nog) is aangesloten bij het garantiefonds. Kijk hiervoor op de website van het garantiefonds. Of bel het garantiefonds op. Het komt namelijk wel eens voor dat een reisaanbieder toch (tijdelijk) niet is aangesloten. U gaat u er dan vanuit dat alles goed is geregeld, terwijl dat niet zo is.

Neem contact op met de curator. Vraag of uw reis nog doorgaat. Soms kan de reis toch doorgaan omdat de reisaanbieder het geld voor uw reis al heeft betaald aan het hotel en de luchtvaartmaatschappij. Gaat de reis niet door? Vraag dan aan de curator uw geld terug.

Door het faillissement mag de reisaanbieder zelf niet meer beslissen over het geld en de reizen die zij uitvoert. De rechtbank benoemt iemand die daarover mag beslissen. Dat is de curator. De curator gaat proberen zoveel mogelijk schulden te betalen. Of u nog iets terug krijgt hangt af van hoeveel schulden de reisaanbieder had. Op Rechtspraak.nl staat het centraal insolventieregister. Daar kunt u zien wie de curator is. En wat zijn contactgegevens zijn.

Meld het ook bij ACM ConsuWijzer als de reisaanbieder van een pakketreis of een gekoppeld reisarrangement geen garantiemaatregelen heeft.

Zie ook