Aanbevelingen en reclame op online platforms
Sommige online platforms raden consumenten speciale content aan. Bijvoorbeeld producten op een online marktplaats. Of filmpjes op een videoplatform. Aanbieders van platforms moeten u hier duidelijke informatie over geven. Dat geldt ook voor de reclames die zij u tonen.
Op deze pagina:
Begrijpelijke en duidelijke uitleg
Gebruikt u een online platform, zoals een videoplatform? Of bijvoorbeeld sociale media? En raadt het systeem u speciale content aan, zoals filmpjes of plaatjes van katten? Dan moet voor u duidelijk zijn hoe het platform deze aanbevelingen kiest. Het platform moet u dat begrijpelijk en duidelijk vertellen.
Voorbeeld:
Op een online platform bieden handelaren vakantiehuisjes aan. Het online platform maakt gebruik van een aanbevelingssysteem. Consumenten krijgen deze aanbevelingen te zien in de zoekresultaten.
Tegen betaling kan een handelaar een vakantiehuisje hoger in de aanbevelingen laten komen. Op de website en in de algemene voorwaarden van het online platform staat alleen dat het aanbevelingssysteem de zoekresultaten sorteert op relevantie.
Een consument zoekt op het online platform naar een vakantiehuisje. De consument voert hierbij voorkeuren in. De eerste resultaten die de consument ziet, zijn de aanbevolen vakantiehuisjes van de handelaren die het online platform betalen om hoger te komen in de zoekresultaten.
Uitleg:
In dit voorbeeld houdt de aanbieder van het online platform zich niet aan de regels. De aanbieder zegt namelijk niet dat de aanbevelingen in de zoekresultaten worden bepaald door betalingen van de handelaren. De aanbieder moet hierover wel informatie geven. Het moet voor de consument duidelijk zijn wanneer een vakantiehuisje is aanbevolen omdat de handelaar hiervoor heeft betaald.
Reclame
Toont een online platform u reclame? Dan moet het voor u duidelijk zijn dat het om reclame gaat. Bijvoorbeeld door te melden dat het reclame is en wie de reclame betaalt.
Een online platform mag nooit op basis van speciale persoonsgegevens bepalen wie welke reclame ziet. Speciale persoonsgegevens zijn bijvoorbeeld uw afkomst, politieke of seksuele voorkeuren. De Autoriteit Persoonsgegevens houdt hier toezicht op.
Melden bij de ACM
Houdt een aanbieder zich niet aan deze regels? Doe dan een melding bij ons.
Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.
Uw melding en ons toezicht
Wij zijn nog niet bevoegd om uw melding bij ons te beoordelen. De verwachting is dat wij dat in de loop van 2025 wel worden. Pas dan mogen wij toezicht houden op de regels die gelden voor aanbieders van online diensten die in Nederland gevestigd zijn.
Wij kunnen uw melding bij ons wel delen met een toezichthouder uit een andere EU-lidstaat of de Europese Commissie.
Wij bereiden ons toezicht nu al voor. Daarom willen wij uw melding graag ontvangen. Uw melding kan een belangrijk signaal zijn voor ons.