Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Account geblokkeerd of content verwijderd

Hebt u een account bij een online platform of hostingdienst ? Bijvoorbeeld op sociale media, verkoopplatform, videoplatform of webhostingdienst? Dan moet de aanbieder van het platform netjes omgaan met uw account en uw content. Hij mag niet zomaar uw account blokkeren of uw content verwijderen.


Op deze pagina:


Goede uitleg en heldere voorwaarden

Verwijdert of blokkeert de aanbieder van het online platform of hostingdienst uw content of account? Dan moet de aanbieder u goed uitleggen waarom hij dat doet. Online platforms moeten in hun voorwaarden onder andere uitleggen wanneer ze uw account kunnen blokkeren of schorsen. Of wanneer zij uw content kunnen verwijderen. Bijvoorbeeld als uw content illegaal is. Of als u op een andere manier handelt in strijd met hun voorwaarden.

Klacht indienen bij online platform

Bent u het niet eens met de blokkering of verwijdering? Dien dan een klacht in. Dit kan alleen bij aanbieders van grote online platforms.

U moet uw klacht makkelijk kunnen indienen. Aanbieders moeten in hun algemene voorwaarden informatie geven over hoe u een klacht kunt indienen. De aanbieder moet een contactpunt hebben waar u makkelijk met de aanbieder kunt spreken. Alleen een chatbot is niet voldoende.

Het platform moet uw klacht netjes en precies behandelen. En tijdig een beslissing nemen.

Als u er samen niet uit komt

Bent u het niet eens met de beslissing over uw klacht? Dan is een stap naar de rechter mogelijk.

Verwijdert of blokkeert het online platform uw content of uw account zonder uitleg? Reageert het online platform niet op uw klacht? Of heeft het geen contactpunt waar u makkelijk een klacht kunt indienen? Dan kunt u dit bij de ACM melden. 

Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Uw melding en ons toezicht

Wij zijn nog niet bevoegd om uw melding bij ons te beoordelen. De verwachting is dat wij dat in de loop van 2025 wel worden. Pas dan mogen wij toezicht houden op de regels die gelden voor aanbieders van online diensten die in Nederland gevestigd zijn.

Wij kunnen uw melding bij ons wel delen met een toezichthouder uit een andere EU-lidstaat of de Europese Commissie.

Wij bereiden ons toezicht nu al voor. Daarom willen wij uw melding graag ontvangen. Uw melding kan een belangrijk signaal zijn voor ons.