Account geblokkeerd of content verwijderd
Hebt u een account bij een online platform of hostingdienst ? Bijvoorbeeld op sociale media, verkoopplatform, videoplatform of webhostingdienst? Dan moet de aanbieder van het platform netjes omgaan met uw account en uw content. Hij mag niet zomaar uw account blokkeren of uw content verwijderen. Dat staat in de Digital Services Act (DSA).
Op deze pagina:
Goede uitleg en heldere voorwaarden
Zonder goede reden je account geblokkeerd of content verwijderd? Dat mag niet zomaar
Transcript
Presentator: “We delen steeds meer online: foto's op social media, mails en bestanden in de cloud. Je merkt pas hoe belangrijk je account eigenlijk voor je is als je er ineens niet meer inkomt of je mails, foto's of bestanden weg lijken te zijn. Daarom moeten online platforms goed met jouw account en jouw content omgaan. Zonder goede reden je account blokkeren of je content verwijderen is verboden. Overkomt jou dit? Dan moet het platform hier een hele goede reden voor hebben. En dit duidelijk aan je uitleggen. Die redenen moeten duidelijk in hun algemene voorwaarden staan. En jij moet daarmee akkoord zijn gegaan.”
Animatie: een docent getiteld ‘voorwaarden’ komt omhoog.
Presentator: “Ik zal je een voorbeeld geven. In de voorwaarden van een online platform staat dat je geen illegale content mag delen. Als je dit wel doet, dan mag het platform je content verwijderen of zelfs je account blokkeren. Mocht je account geblokkeerd of verwijderd worden en je bent het hier niet mee eens, dan moet je een klacht kunnen indienen.”
Beeldtekst: klacht.
Presentator: “Het platform mag jou niet negeren en moet jouw klacht serieus nemen. Wil je weten welke rechten je nog meer hebt als consument? Kijk dan de andere video's of bezoek de site.”
Beeldtekst: Consuwijzer.nl
Verwijdert of blokkeert de aanbieder van het online platform of hostingdienst uw content of account? Dan moet de aanbieder u goed uitleggen waarom hij dat doet. Online platforms moeten in hun voorwaarden onder andere uitleggen wanneer ze uw account kunnen blokkeren of schorsen. Of wanneer zij uw content kunnen verwijderen. Bijvoorbeeld als uw content illegaal is. Of als u op een andere manier handelt in strijd met hun voorwaarden.
Klacht indienen bij online platform
Bent u het niet eens met de blokkering of verwijdering? Dien dan een klacht in.
U moet uw klacht makkelijk kunnen indienen. Aanbieders moeten in hun algemene voorwaarden informatie geven over hoe u een klacht kunt indienen. De aanbieder moet een contactpunt hebben waar u makkelijk met de aanbieder kunt spreken. Alleen een chatbot is niet voldoende.
Het platform moet uw klacht netjes en precies behandelen. En tijdig een beslissing nemen.
Als u er samen niet uit komt
Bent u het niet eens met de beslissing over uw klacht? Dan kunt u de beslissing voorleggen aan een geschilbeslechtingsorgaan. Hier kunnen gebruikers van online platforms terecht om bepaalde problemen met zo'n platform op te lossen. Online platforms zijn verplicht om u op deze mogelijkheid te wijzen. En om mee te werken aan een proces.
Op de website van de Europese Commissie leest u bij welke geschilbeslechtingsorganen u terecht kunt. U kunt ook terecht bij geschilbeslechtingsorganen buiten Nederland. Ieder geschilbeslechtingsorgaan houdt zich bezig met een bepaald soort probleem. Bijvoorbeeld een bepaald soort online platforms of illegale content.
Een stap naar de rechter is ook mogelijk.
Verwijdert of blokkeert het online platform uw content of uw account zonder uitleg? Reageert het online platform niet op uw klacht? Of heeft het geen contactpunt waar u makkelijk een klacht kunt indienen? Dan kunt u dit bij de ACM melden.
Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.