Online reviews
Online reviews zijn handig om een goede keuze te maken als u iets koopt. Maar soms zijn reviews nep. Let dus goed op als u reviews checkt.
In een review geeft een consument een beoordeling over een product, dienst of bedrijf. Een review kan bestaan uit een cijfer, een aantal sterren of een omschrijving van de ervaring. Reviews kunnen helpen om een keuze te maken als u iets koopt.
Zowel positieve als negatieve reviews kunnen nep zijn. Het komt voor dat bedrijven hun klanten iets bieden in ruil voor een positieve review. Bijvoorbeeld korting. Maar een bedrijf kan de positieve reviews ook zelf schrijven. En het komt ook voor dat concurrenten van het bedrijf negatieve reviews schrijven.
Waarop moet ik letten als ik reviews check?
- Zoek op internet de naam van het bedrijf op samen met het woord 'klacht'. Zoek ook samen met het woord 'review'.
- Bekijk meerdere reviews en meerdere review-sites. Ga niet uit van 1 review of 1 website.
- Kijk hoeveel reviews er zijn. Hoe meer reviews, hoe betrouwbaarder de gemiddelde score. Een positieve score is niet betrouwbaar als er maar weinig reviews bij staan.
- Bekijk de volgorde van de reviews. Soms staan de nieuwste reviews bovenaan, soms de meest positieve. U kunt dit meestal zelf instellen via een filter of sorteervolgorde.
- Lees de reviews. Een review is mogelijk nep als die vaag, juist heel specifiek of overdreven positief is.
- Controleer het profiel van de reviewer. Schrijft deze persoon vaker reviews of heeft hij maar 1 review geschreven? Of schrijft deze persoon alleen maar positieve of alleen maar negatieve reviews? Dan is het mogelijk een nepprofiel.
- Controleer of het bedrijf maatregelen neemt die ervoor zorgen dat de reviews echt zijn. Dus van mensen die het product echt hebben gebruikt of gekocht. Bedrijven zijn verplicht om je dit te vertellen.
- Bekijk de uitleg die het bedrijf geeft over hoe ze omgaan met reviews, waar ze vandaan komen en hoe bijvoorbeeld de scores tot stand komen. Bedrijven zijn verplicht om je deze informatie te geven.
- Bekijk of het bedrijf reageert op negatieve reviews. Hoe een bedrijf reageert op klachten zegt iets over de klantvriendelijkheid van het bedrijf.
Twijfelt u na het checken van reviews? Bestel dan niet bij dit bedrijf.
Het gebruik maken van nep-reviews is een vorm van misleiding. Denkt u dat een bedrijf gebruik maakt van nep-reviews? Meldt het bij ons.