Wat telecomaanbieders doen met gegevens van klanten
Als u belt of het internet gebruikt, krijgt uw telecomaanbieder gegevens van u. Hij ziet bijvoorbeeld welke nummers u belt en wanneer. Uw telecomaanbieder mag sommige van die gegevens bewaren en gebruiken. Maar daar gelden wel regels voor.
Op deze pagina:
Welke gegevens telecomaanbieders bewaren
Uw telecomaanbieder mag de gegevens bewaren die nodig zijn om u te kunnen laten bellen en internetten. En om uw kosten te berekenen. Hij mag bijvoorbeeld opslaan welke nummers u hebt gebeld en hoe lang die gesprekken duurden. Ook mag hij opslaan hoeveel internetdata u hebt verbruikt. Maar uw aanbieder mag niet bijhouden welke websites u hebt bezocht. Of wat u precies hebt gedownload.
Waarvoor telecomaanbieders klantgegevens mogen gebruiken
Uw telecomaanbieder mag uw gegevens alleen gebruiken om:
- verbinding te maken zodat u kunt bellen en internetten
- u een rekening te sturen met een overzicht van de gesprekskosten
- u te informeren over uw verbruik van data en belminuten
- fraude of criminaliteit op te sporen
Uw aanbieder mag deze gegevens niet langer bewaren dan nodig is. Hij mag bijvoorbeeld uw belgegevens bewaren totdat hij uw rekening heeft opgemaakt. En totdat u de kans hebt gehad om daar vragen over te stellen.
Telecomaanbieder moet gegevens beschermen
Uw telecomaanbieder moet zorgvuldig met uw gegevens omgaan. Ook moet hij de nodige veiligheidsmaatregelen nemen om uw gegevens te beschermen. Is er een probleem met de veiligheid van uw gegevens? Heeft iemand op het netwerk van uw aanbieder ingebroken en daardoor toegang gekregen tot uw gegevens? Dan moet uw telecomaanbieder u dit vertellen. En hij moet dit melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De Autoriteit Persoonsgegevens controleert of bedrijven zich houden aan de regels voor de bescherming van uw privacy.