[uw naam]
[adres]
[postcode en woonplaats]
[telefoon]
[e-mail]
[naam ondernemer of bedrijf]
[adres]
[postcode en plaats]
[plaats, datum]
Onderwerp: klacht over levertijd
Geachte heer of mevrouw,
Op [datum aankoop] kocht ik bij u een [product]. Het gaat om een [merknaam en type] [gaat het om een bestelling, noem dan ook het bestelnummer of referentienummer]. U zou het product leveren [op de afgesproken leverdatum van … / binnen … dagen].
Wat is het probleem?
U leverde mijn [product] niet op tijd. Daarom [maak een keuze: laat ik u weten dat ik de overeenkomst ontbind / geef ik u nog één keer een redelijke termijn om te leveren, anders ontbind ik de overeenkomst].
Hoe is dit wettelijk geregeld?
U moet leveren binnen de afgesproken levertijd. Spreekt u geen levertijd af met de consument, dan moet u het product binnen 30 dagen leveren. Houdt u zich niet aan de levertijd? Dan moet de consument u nog een kans geven om binnen een redelijke termijn te leveren. Dit hoeft niet altijd. Spreekt u bijvoorbeeld een vaste leverdatum af, dan hoeft de consument u geen extra kans te geven. De consument kan dan onmiddellijk de overeenkomst ontbinden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl/levering.
Wat verwacht ik van u?
[kies uw situatie:]
- U leverde niet op de afgesproken leverdatum van [datum]. Ik maak gebruik van mijn wettelijk recht en ontbind de overeenkomst. U hoeft mij [het product] niet meer te leveren. En ik vraag u vriendelijk om binnen [noem een redelijke termijn] mijn betaling van [bedrag] euro terug te storten op [uw bankrekeningnummer], ten name van [uw naam].
- U leverde niet binnen de afgesproken levertijd. Ik verwacht dat u [het product] levert binnen [noem een redelijke termijn]. Mocht u dan opnieuw niet leveren, dan maak ik gebruik van mijn wettelijk recht en ontbind ik de overeenkomst. Ik stel u dan ook aansprakelijk voor eventuele schade.
- U leverde niet binnen de afgesproken levertijd. In mijn brief van [datum] gaf ik u meer tijd. Maar ook in die extra tijd leverde u niet. Ik wil [het product] nu niet meer hebben en ontbind de koopovereenkomst. Ik vraag u vriendelijk om binnen [noem een redelijke termijn] mijn betaling van [bedrag] euro terug te storten op [uw bankrekeningnummer] ten name van [uw naam].
- Omdat er geen levertijd is afgesproken, moest u het product binnen 30 dagen leveren. Dit hebt u niet gedaan. Juridisch gezien bent u dan in gebreke. Ik verwacht [het product] binnen [noem een redelijke termijn]. Mocht u dan opnieuw niet leveren, dan maak ik gebruik van mijn wettelijk recht en ontbind ik de overeenkomst. Ik stel u dan ook aansprakelijk voor eventuele schade.
Biedt u geen oplossing?
Werkt u niet mee aan een oplossing, dan meld ik dit bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. En mogelijk leg ik mijn klacht voor aan de Geschillencommissie of de rechter. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.
Ik ontvang graag binnen twee weken uw reactie per [e-mail / brief].
Met vriendelijke groet,
[uw naam en handtekening]