[uw naam]
[adres]
[postcode en woonplaats]
[telefoon]
[e-mail]
[naam bedrijf]
[adres]
[postcode en plaats]
[plaats, datum]
Onderwerp: niet voldaan aan het schriftelijkheidsvereiste, geen geldige overeenkomst
Geachte heer of mevrouw,
Op [datum] hebt u mij telefonisch benaderd met een aanbod voor een abonnement op online cashback of kortingen bij online winkelen. Op [datum] ontving ik van uw bedrijf een [maak een keuze: contract/bevestiging/rekening] van een gesloten overeenkomst. Met deze brief wil ik u laten weten dat ik niet ben gebonden aan deze overeenkomst, omdat ik hiermee niet schriftelijk heb ingestemd.
Hoe is dit wettelijk geregeld?
Volgens de wet moet bij telefonische verkoop voor het geregeld leveren van diensten, de consument schriftelijk instemmen met het aanbod. Is er geen schriftelijke toestemming van de consument? Dan is er geen rechtsgeldige overeenkomst tot stand gekomen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. Wilt u de regels nalezen? Kijkt u dan op de website van de ACM, www.acm.nl/telemarketing.
Wat verwacht ik van u?
Aangezien er geen rechtsgeldige overeenkomst is, betaal ik de rekening niet. Ik verwacht ook geen verdere rekeningen van uw bedrijf meer te ontvangen.
[Is er al geleverd? Voeg dan de volgende alinea toe:]
U bent al begonnen met het leveren van de diensten. Ik vraag u om de verdere levering te stoppen. De diensten die u tot nu toe hebt geleverd zijn ongevraagd. Ik ben u hiervoor geen vergoeding verschuldigd.
Een bevestiging van u per [maak een keuze: e-mail/brief] zie ik graag binnen twee weken tegemoet.
Met vriendelijke groet,
[Uw naam en handtekening]