[uw naam]
[adres]
[postcode en woonplaats]
[telefoon]
[e-mail]
[naam ondernemer of bedrijf]
[adres]
[postcode en plaats]
[plaats, datum]
Onderwerp: bemiddelingskosten
Geachte heer of mevrouw,
Op [datum] stuurde u mij een rekening met bemiddelingskosten voor het vinden van mijn huurwoning. Ik ben het niet eens met deze bemiddelingskosten.
Hoe is dit wettelijk geregeld?
Volgens de wet mag u mij als huurder geen bemiddelingskosten in rekening brengen omdat u als bemiddelaar werkt in opdracht van de verhuurder. Rekent u wel bemiddelingskosten, dan handelt u in strijd met de wet. Dit staat in het Burgerlijk Wetboek, boek 7:417 en 7:427 en 3:40. U kunt deze wet vinden op de website wetten.overheid.nl.
Wat verwacht ik van u?
[gebruik deze alinea als u al hebt betaald:]
Ik vraag u vriendelijk om de bemiddelingskosten van [bedrag] euro binnen [noem een redelijke termijn] terug te storten op mijn rekeningnummer: [uw rekeningnummer], ten name van [uw naam].
[gebruik deze alinea als u nog niet hebt betaald]
Omdat de bemiddelingskosten onterecht zijn, betaal ik deze kosten niet. En ik verwacht dat u mij hier geen rekeningen meer over stuurt.
[deze alinea kunt u toevoegen als u naar De Geschillencommissie of rechter kunt:]
Biedt u geen oplossing?
Als u de bemiddelingskosten [niet op tijd terugbetaalt / niet van de rekening wilt halen], dan ga ik met mijn klacht naar [De Geschillencommissie / de rechter]. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.
Ik ontvang graag binnen twee weken uw reactie per [e-mail / brief].
Met vriendelijke groet,
[uw naam en handtekening]