[uw naam]
[adres]
[postcode en woonplaats]
[telefoon]
[e-mail]
[naam ondernemer of bedrijf]
[adres]
[postcode en plaats]
[plaats, datum]
Onderwerp: niet eens met wijziging / annulering
Geachte heer of mevrouw,
Op [datum] deed ik bij u een boeking met boekingsnummer: [nummer dat op uw boeking staat].
[kies uw situatie:]
- Het gaat om accommodatie in [naam van uw hotel, vakantiehuisje of ander verblijf] in [bestemming]. Mijn verblijf is van [aankomstdatum] tot en met [vertrekdatum].
- Het gaat om een pakketreis naar [bestemming]. De vertrekdatum is [datum].
Wat is het probleem?
Op [datum] liet u mij weten dat u mijn boeking wilt [wijzigen/annuleren]. Het gaat om [leg uit wat er verandert, bijvoorbeeld de vertrekdatum, bestemming, soort kamer, de vluchttijden of een annulering]. Hier ben ik het niet mee eens.
Hoe is dit wettelijk geregeld?
Volgens de wet heb ik recht op nakoming van de overeenkomst. Dit betekent dat u zich moet houden aan de afspraken. U mag op grond van de wet alleen iets wijzigen als:
- in uw algemene voorwaarden staat dat u deze wijziging mag doen. Dit is niet het geval.
- u een kleine wijziging doorvoert. Dit is niet het geval. Van de wijziging die u wilt doorvoeren heb ik veel nadeel, want [leg hier uit waarom].
U moet de overeenkomst dus nakomen of een passende oplossing bieden. Doet u dat niet? Dan mag ik mijn boeking zonder kosten annuleren en heb recht op geld terug. Ook heb ik recht op schadevergoeding. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl.
Wat verwacht ik van u?
Ik verwacht dat u zich aan de afspraken houdt en mijn boeking niet wijzigt. Daarom vraag ik u om mij te laten weten of u mijn [accommodatie / pakketreis] gaat uitvoeren zoals wij hebben afgesproken.
Kunt of wilt u zich niet houden aan onze afspraken? En biedt u ook geen passende, gelijkwaardige oplossing? Dan ontbind ik de overeenkomst. U hoeft de [accommodatie / pakketreis] dan niet meer uit te voeren.
[voeg deze alinea toe als u nog niet hebt betaald:]
Als ik de overeenkomst ontbind, of als u mijn boeking annuleert, hoef ik u niets te betalen en heb ik recht op schadevergoeding. Deze schade is [bedrag] euro. Dit is een redelijk bedrag omdat [leg uit hoe u uitkomt op dit bedrag]. Ik vraag u vriendelijk om de schadevergoeding binnen twee weken te storten op [uw rekeningnummer], ten name van [uw naam].
[voeg deze alinea toe als u al hebt betaald:]
Als ik de overeenkomst ontbind, of als u mijn boeking annuleert, heb ik recht op teruggave van het door mij betaalde bedrag van [bedrag] euro. En ik heb recht op schadevergoeding. Deze schade is [bedrag] euro. Dit is een redelijk bedrag omdat [leg uit hoe u uitkomt op dit bedrag]. Ik vraag u vriendelijk om deze bedragen binnen twee weken te storten op [uw rekeningnummer], ten name van [uw naam].
Biedt u geen oplossing?
Als u niet op tijd een oplossing biedt of [onterecht rekeningen stuurt / mijn geld niet terugstort], dan leg ik mijn klacht voor aan De Geschillencommissie. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.
Ik ontvang graag binnen twee weken uw reactie per [e-mail / brief].
Met vriendelijke groet,
[uw naam en handtekening]