Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Voorbeeldbrief - Bagage vermist of beschadigd tijdens vlucht

Raakt uw bagage kwijt of beschadigd tijdens uw vlucht? Met onze voorbeeldbrief kunt u een laatste kans geven om uw bagage te vinden, of een schadevergoeding vragen.

Intro

Maak voorbeeldbrief

Gebruik de invulhulp om in 3 stappen een persoonlijke brief te maken.


Liever handmatig de brief aanpassen? Kopieer of download dan de voorbeeldbrief.

Voorbeeldbrief

[uw naam]
[adres]
[postcode en woonplaats]
[telefoon]
[e-mail]

[naam luchtvaartmaatschappij of reisaanbieder]
[adres]
[postcode en plaats]

[plaats, datum]

Onderwerp: bagage [vermist / beschadigd]

Geachte heer of mevrouw,

[kies deze alinea als u alleen een vlucht boekte:]

Op [datum] vloog ik met uw luchtvaartmaatschappij van [luchthaven waar u vertrok] naar [luchthaven waar u aankwam]. Mijn vluchtnummer was [vluchtnummer].

[kies deze alinea als u een pakketreis boekte:]

Op [datum] boekte ik bij u een pakketreis naar [bestemming]. Mijn boekingsnummer is [nummer van uw boeking]. De pakketreis was inclusief een vlucht op [datum] van [luchthaven waar u vertrok] naar [luchthaven waar u aankwam]. Mijn vluchtnummer was [vluchtnummer].

Wat is het probleem?

Tijdens de vlucht raakte mijn bagage [vermist / beschadigd]. Het gaat om [leg uit wat er kwijt of beschadigd is].

[kies uw situatie:]

  • Ik ontdekte de [vermissing / beschadiging] toen ik aankwam op [naam luchthaven].
  • Ik ontdekte de beschadiging toen ik [leg uit wanneer u de schade voor het eerst zag]. Ik kon deze schade niet eerder zien omdat [leg uit waarom u niet op de luchthaven kon zien dat uw bagage beschadigd was].

Ik heb al een klacht ingediend via een [PIR-formulier / klachtenformulier / brief]. In de bijlage vindt u hiervan een kopie. Maar tot op dit moment heb ik nog geen oplossing. [kies uw situatie:]

  • Mijn bagage is nog steeds vermist. U gaf aan dat u mijn bagage [nog zoekt / niet meer kan vinden].
  • U hebt geen schadevergoeding uitgekeerd.

Hoe is dit wettelijk geregeld?

Volgens de wet heb ik recht op [schadevergoeding voor de vermissing of op teruggave van mijn bagage / schadevergoeding voor de beschadiging]. En omdat ik bij u de [vlucht / pakketreis] boekte, bent u aansprakelijk. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl.

Wat verwacht ik van u?

[gebruik deze alinea als de luchtvaartmaatschappij uw bagage nog zoekt:]

Ik vraag u er alles aan te doen om toch nog mijn bagage terug te vinden. Mocht u mijn bagage niet binnen drie weken vinden, dan stel ik u hierbij alvast aansprakelijk voor de schade. Mijn schade is: [som op wat uw kosten zijn door de schade en waarvoor en stuur een kopie mee van het bewijs]

[gebruik deze alinea als de luchtvaartmaatschappij uw bagage niet meer kan vinden, of als uw bagage schade heeft:]

U bent aansprakelijk voor de [schade die ik heb door de vermiste bagage / schade aan mijn bagage]. De kosten hiervan zijn: [som op wat uw kosten zijn door de schade en waarvoor en stuur een kopie mee van het bewijs]. Daarom vraag ik u vriendelijk om mij een schadevergoeding te betalen van [bedrag] euro. Ik vraag u om dit bedrag binnen [noem een redelijke termijn] te storten op [uw rekeningnummer], ten name van [uw naam].

Biedt u geen oplossing?

Betaalt u de schadevergoeding niet, dan meld ik dit bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. [kunt u naar De Geschillencommissie of rechter, dan kunt u deze zin toevoegen:] En mogelijk leg ik mijn klacht voor aan [De Geschillencommissie / de rechter]. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.

Ik ontvang graag binnen twee weken uw reactie per [e-mail / brief].

Met vriendelijke groet,

[uw naam en handtekening]