[uw naam]
[adres]
[postcode en woonplaats]
[telefoon]
[e-mail]
[naam ondernemer of bedrijf]
[adres]
[postcode en plaats]
[plaats, datum]
Onderwerp: aanbetaling
Geachte heer of mevrouw,
Op [datum aankoop] kocht ik bij u een [naam product] voor [bedrag] euro. Het gaat om een [merk en type].
Wat is het probleem?
In uw algemene voorwaarden staat dat ik meer dan de helft moet aanbetalen, namelijk: [deel dat u moet aanbetalen] %. Hier ben ik het niet mee eens. Ik vernietig deze algemene voorwaarde.
Hoe is dit wettelijk geregeld?
U mag als verkoper een consument niet verplichten tot een aanbetaling van meer dan de helft van het aankoopbedrag. De consument mag zo'n voorwaarde vernietigen. U kunt de consument dan niet langer houden aan de voorwaarde. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl.
Wat verwacht ik van u?
Ik vraag u vriendelijk om het [product] te leveren binnen de afgesproken termijn van [levertermijn]. Pas daarna zal ik u het hele aankoopbedrag betalen van [bedrag] euro.
[deze alinea kunt u naar keuze toevoegen:]
Biedt u geen oplossing?
Als u het product niet op tijd levert, dan meld ik dit bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. [kunt u naar De Geschillencommissie of rechter, dan kunt u deze zin toevoegen:] En ik ga met mijn klacht naar [De Geschillencommissie / de rechter]. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.
Ik ontvang graag binnen twee weken uw reactie per [e-mail / brief].
Met vriendelijke groet,
[uw naam en handtekening]