[uw naam]
[adres]
[postcode en woonplaats]
[telefoon]
[e-mail]
[naam ondernemer of bedrijf]
[adres]
[postcode en plaats]
[plaats, datum]
Onderwerp: onterechte automatische incasso
Geachte heer of mevrouw,
Op [datum] schreef u [bedrag] euro af van mijn rekening [uw rekeningnummer].
Wat is het probleem?
Ik ben het niet eens met deze afschrijving. [kies uw situatie:]
- Ik heb namelijk geen overeenkomst met uw bedrijf.
- Ik gaf u namelijk geen machtiging voor automatische incasso.
- Op [datum] sloot ik wel een overeenkomst met u. Maar ik gaf u geen machtiging voor automatische incasso.
Wat verwacht ik van u?
Volgens de wet schreef u onterecht geld af. Daarom gaf ik mijn bank opdracht om het bedrag terug te storten op mijn rekening.
[voeg deze alinea toe als u geen overeenkomst hebt met het bedrijf:]
Omdat ik geen overeenkomst heb met u, verwacht ik dat u mij verder geen rekeningen stuurt. Denkt u dat ik wel een overeenkomst met u heb? Dan vraag ik u vriendelijk om bewijs.
[voeg deze alinea toe als u wel een overeenkomst hebt met het bedrijf:]
Ik wil de rekening wel betalen, maar niet via automatische incasso. Ik vraag u daarom vriendelijk om met een andere oplossing te komen. Dan kan ik de rekening op een andere manier betalen.
[deze alinea kunt u naar keuze toevoegen:]
Biedt u geen oplossing?
Blijft u onterecht geld afschrijven, dan dien ik hierover een klacht in bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt. [kunt u naar De Geschillencommissie of rechter, dan kunt u deze zin toevoegen:] En ik ga met mijn klacht naar [De Geschillencommissie / de rechter]. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.
Ik ontvang graag binnen twee weken uw reactie per [e-mail / brief].
Met vriendelijke groet,
[uw naam en handtekening]