Checklist - Tips voor het huren van een auto
U wilt een auto huren in Nederland. Bijvoorbeeld om een weekje weg te gaan. Of voor uw verhuizing. Maar waar moet u op letten? Hieronder geven wij een aantal tips waar u op kan letten voordat u de auto huurt, als u de auto ophaalt en wanneer u de auto weer inlevert.
Vóórdat u een auto huurt
1 Welke eisen stelt u aan de auto? En wat is de prijs?
Vergelijk de verschillende verhuurders op hun prijzen. En wat u hiervoor krijgt.
Vaak wordt er aangegeven dat u een auto uit een bepaalde klasse huurt. Het kan zijn dat u een andere auto krijgt dan op de foto staat. Hebt u speciale wensen? Wilt u bijvoorbeeld een kinderstoeltje huren? Of een navigatiesysteem? Geef dit dan aan bij het reserveren. Zo loopt u niet het risico dat het niet meer aanwezig is als u de auto huurt.
2 Mag iemand anders ook in de auto rijden? En zijn hier extra kosten aan verbonden?
Bent u niet de enige die de auto zal besturen? Bekijk dan of dit mag. Vaak moet u vooraf op het contract aangeven dat ook anderen de auto gaan besturen. Wilt u de auto door anderen laten besturen? Geef dit dan van tevoren aan.
Dat u van alle bestuurders alle gegevens hebt die de verhuurder van u vraagt.
3 Welke voorwaarden worden er aan de bestuurders gesteld?
Controleer goed of alle bestuurders aan de eisen van de verhuurder voldoen. Sommige verhuurders hebben een minimumleeftijd voor bestuurders. Of geven aan dat de bestuurders minimaal een bepaalde tijd een rijbewijs moeten hebben. Bijvoorbeeld een jaar. Sommige verhuurders hebben een hoger tarief voor jongere of onervaren bestuurders.
4 Hoe zit het met de verzekeringen?
Bekijk goed welke verzekeringen bij de auto zitten. En wat er allemaal is verzekerd.
Houd rekening met het eigen risico dat u moet betalen als er iets gebeurt. Vaak kunt u ervoor kiezen om het eigen risico te verminderen. Meestal moet u dan wel extra betalen voor de huur van de auto.
5 Wanneer en hoe moet ik betalen?
Verhuurders kunnen zelf bepalen wanneer u moet betalen. Bijvoorbeeld wanneer u de auto ophaalt. Of wanneer u de auto weer terug brengt. Soms kunt u niet contant betalen. Maar is bijvoorbeeld betalen met een creditcard verplicht. Vraag hier van tevoren naar.
6 Hoe hoog is de borg?
Veel verhuurders vragen een borg. Soms betaalt u voor de huurperiode een extra bedrag. En krijgt u dit bedrag terug aan het einde van de huurperiode. Als u de auto goed inlevert. Gaat er iets mis tijdens de huurperiode? Dan krijgt u de borg niet terug. Of een deel niet. Bij sommige verhuurders gaat dit via uw creditcard. En machtigt u de verhuurder om maximaal een bepaald bedrag van uw creditcard af te halen als u de auto niet goed inlevert.
Zorg dat u weet hoeveel de borg is en hoe u dit moet betalen. Dan komt u niet voor verrassingen te staan als u de auto ophaalt.
7 Zijn er algemene voorwaarden? En wat staat hier in?
Veel verhuurders hebben algemene voorwaarden. Lees deze voordat u de auto huurt. Dan weet u wat uw rechten en plichten zijn. U kunt daarin bijvoorbeeld lezen of u met de auto naar het buitenland mag gaan, hoe u moet betalen, hoe de borg wordt geregeld en hoe u de auto kunt inleveren.
Als u de auto ophaalt
8 Neem alle papieren mee
Vaak moet u van alle bestuurders van de auto meerdere identiteitsbewijzen laten zien. Bijvoorbeeld het rijbewijs én een ander identiteitsbewijs. Of een brief waar uw naam en adres op staan. Bijvoorbeeld een bankafschrift. Zorg dat u deze papieren meeneemt als u de auto gaat ophalen. Ook de bewijzen van de eventuele andere bestuurders van de auto. Wilt u weten waarom u deze bewijzen moet meenemen? Vraag dit dan na bij uw verhuurder.
9 Controleer de auto
Het is belangrijk om de auto goed te controleren voordat u deze meeneemt. Ziet u beschadigingen op de auto? Zoals krassen of deuken? Laat dit dan opschrijven op uw overeenkomst. Dan kunt u bewijzen dat deze beschadigingen al aanwezig waren voordat u de auto ging huren.
10 Noteer het noodnummer
Wanneer er iets gebeurt tijdens de huurperiode, dan moet u zo snel mogelijk contact opnemen met de verhuurder. Zorg ervoor dat u weet welk telefoonnummer u moet bellen en zorg ervoor dat u dit nummer bij de hand hebt tijdens de rit.
Tijdens de huurperiode
11 Gebeurt er iets tijdens de huurperiode?
Rijdt u bijvoorbeeld schade aan de auto? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de verhuurder. En bespreek wat u het beste kan doen.
12 Wat moet ik doen als ik de auto niet op tijd kan terug brengen?
Neem dan zo snel mogelijk contact op met de verhuurder. En vraag wat u het beste kan doen. En of hier extra kosten aan verbonden zijn.
Als u de auto weer inlevert
13 Zorg ervoor dat er voldoende benzine in de auto zit
Voldoende wil zeggen: zoals u hebt afgesproken. Levert u de auto in zonder volle tank? En moest u de auto met volle tank inleveren? Dan worden de brandstofkosten aan u doorberekend. Deze kunnen hoger zijn dan wanneer u zelf had getankt.
14 Controleer samen met de verhuurder of er geen beschadigingen aan de auto zijn gekomen.
En laat dit op het contract schrijven. Zo voorkomt u dat u achteraf nog aangesproken kan worden op schade die u niet veroorzaakt hebt.
15 Check de rekening
Vaak betaalt u eerst borg. Van deze borg worden dan vaak de totale kosten ingehouden. Het is altijd goed om te controleren of de berekening klopt. En of u genoeg geld terug krijgt of moet bijbetalen.
Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de rekening?
Moet u schade betalen die u niet veroorzaakte? Wil de verhuurder uw borg inhouden? Of is er een andere reden waarom de rekening niet klopt? Probeer het probleem dan meteen op te lossen, bij het inleveren van de auto.
Hebt u de auto gehuurd in een ander land in Europa? Neem dan contact op met het Europees Consumenten Centrum (ECC).
Onder protest betalen
- Schrijf op de bon of rekening: Betaling onder protest en onder voorbehoud van rechten. Daaronder zet u uw handtekening. Betaal de rekening.
- Maakt u het bedrag over? Schrijf dan bij het betalingskenmerk: Betaling onder protest en onder voorbehoud van rechten.
- Leg het autoverhuurbedrijf uit waarom u onder protest betaalt. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:
Deel van de rekening terugvragen
Hebt u de auto al ingeleverd? En wil de autoverhuurder uw probleem met de rekening niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar het autoverhuurbedrijf. Vraag uw borg terug.
Komt u er samen niet uit?
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden.
ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.