Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Niet eens met de rekening

Hebt u nooit een overeenkomst gesloten en krijgt u zomaar een rekening? Dan hoeft u die niet te betalen. Klopt een deel van uw rekening niet? Dan kunt u dat deel van de rekening niet betalen. Of u betaalt onder protest. Hebt u te veel betaald? Vraag dan uw geld terug. Een verjaarde rekening hoeft u helemaal niet te betalen.


Op deze pagina:


Rekening niet betalen

Bent u nooit ingegaan op een aanbod van een ondernemer en weet u zeker dat u geen overeenkomst hebt gesloten? En krijgt u zomaar een rekening? Dan hoeft u niet te betalen. Eigenlijk hoeft u niets te doen. Maar vaak is het wel verstandig om de ondernemer te laten weten dat u het niet eens bent met de rekening en waarom. Vindt de ondernemer dat er wel een overeenkomst is gesloten? Dan moet hij dit bewijzen. 

Deel van de rekening niet betalen

Bent u niet tevreden over een product of dienst of klopt de rekening niet? Dan kunt u een deel van de rekening niet betalen, totdat uw klacht is opgelost. Laat de ondernemer schriftelijk weten waarom u een deel niet betaalt. Betaal het deel van de rekening waarmee u het wél eens bent.

Het bedrag dat u niet betaalt, moet wel redelijk zijn. Bijvoorbeeld: heeft de aannemer uw huis verbouwd, maar heeft hij een deur van €130 nog niet geleverd? Betaal dan het bedrag van €130 niet, tot hij de deur levert. U betaalt dus eerst de rest van de rekening, daarna pas de deur.

Onder protest betalen

Onder protest betalen betekent dat u wel betaalt, maar dat u het niet eens bent met (een deel van) de rekening. Bijvoorbeeld omdat een product of dienst niet helemaal goed is. Als u onder protest betaalt, dan kunt u hier later nog op terugkomen. Als u de rekening gewoon betaalt, kunt u meestal niet meer terugkomen op uw rekening.

Betalen onder protest is alleen handig als u in de problemen komt wanneer u niet betaalt. U komt bijvoorbeeld zonder telefoon, stroom of internet te zitten. Of uw verbouwing stopt. Als u niet in de problemen komt, kunt u er beter voor kiezen om een deel van de rekening niet te betalen. De ondernemer zal dan eerder het probleem goed willen oplossen.

Hoe betaal ik onder protest?

Schrijf op de bon of rekening: "Betaling onder protest en onder voorbehoud van rechten". Daaronder zet u uw handtekening. Betaal de rekening. Maakt u het bedrag over? Schrijf dan bij het betalingskenmerk: "Betaling onder protest en onder voorbehoud van rechten". Leg de ondernemer uit waarom u onder protest betaalt. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Onterechte rekening van incassobureau

Als u een rekening niet op tijd betaalt, dan kan de ondernemer een incassobureau inschakelen. Het incassobureau int dan namens de ondernemer de openstaande rekening. De kosten die een incassobureau hiervoor maakt, moet u soms betalen. Controleer altijd of de incassokosten juist zijn.

Betaalt u niet omdat u het niet eens bent met de rekening? Laat het incassobureau dit schriftelijk weten en leg uit waarom u niet betaalt. Is het incassobureau het hier niet mee eens? Dan kan het incassobureau via een gerechtsdeurwaarder een dagvaarding uitbrengen. In de dagvaarding staat wanneer u bij de rechter moet komen om uw kant van het verhaal te vertellen. De rechter beslist dan of u de rekening wel of niet moet betalen.

Klacht over een incassobureau

Hebt u een klacht over bijvoorbeeld onterechte incassokosten of agressief gedrag van een incassobureau? Meld uw klacht altijd eerst bij het incassobureau zelf. Als u er samen niet uitkomt, dan kunt u uw klacht voorleggen aan een onafhankelijke geschillencommissie. Is het incassobureau lid van de Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI)? Dan is de geschillencommissie het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Incassobureaus die geen NVI-lid zijn, moeten verplicht bij een andere onafhankelijke geschillencommissie zijn aangesloten. Zoek uit bij welke geschillencommissie zij zijn aangesloten, bijvoorbeeld via de website of vraag het na bij het incassobureau zelf.

Naast de 'gewone' incassobureaus zijn er ook gerechtsdeurwaarders met een incassobureau. Deze deurwaarders kunnen ook incasso taken uitvoeren. Deurwaarders moeten zich houden aan beroeps- en gedragsregels van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG). Voor klachten over een deurwaarder geldt een andere klachtenprocedure.

Toezicht op incassobureaus door Inspectie Justitie & Veiligheid

Incassobureaus moeten zich houden aan strenge wettelijke incassoregels. Houdt een incassobureau zich niet aan de regels? Dan kunt u dit melden bij de Inspectie Justitie & Veiligheid. De Inspectie kan geen individuele klachten van consumenten oplossen. De Inspectie controleert of incassobureaus zich aan de regels houden. Daarbij gebruikt zij de meldingen. De Inspectie kan bijvoorbeeld een last onder dwangsom of een boete opleggen.

Gerechtsdeurwaarders die incasso taken uitvoeren vallen niet onder het toezicht van de Inspectie Justitie en Veiligheid, maar onder het toezicht van het Bureau Financieel Toezicht (BFT). Het BFT kan u niet helpen met uw individuele klacht. Maar u kunt wel een signaal afgeven over een deurwaarder die incasso taken uitvoert. Het BFT kan uw signaal gebruiken voor handhaving.

Onterechte betaling terughalen

Het komt wel eens voor dat u een rekening betaalt, terwijl dat niet de bedoeling was. U betaalt bijvoorbeeld per ongeluk 2 keer dezelfde rekening. Dit heet een 'onverschuldigde betaling'. De andere partij is verplicht om uw geld terug te betalen.

Wat kan ik doen bij een onverschuldigde betaling?

Betaalde u per ongeluk een rekening die niet verplicht was? Vraag dan in een brief of e-mail uw geld terug. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Rekening vervalt na verjaring

Het komt wel eens voor dat een ondernemer vergeet u een rekening te sturen voor een product of dienst. U krijgt de rekening dan veel later. Dit mag tot een bepaalde tijd: de verjaringstermijn:

  • Bij producten is de verjaringstermijn 2 jaar
  • Bij gas, elektriciteit en warmte is de verjaringstermijn 2 jaar
  • Bij diensten en reizen is de verjaringstermijn 5 jaar

Is de verjaringstermijn voorbij? Dan hoeft u niet meer te betalen.

Bent u verhuisd, maar hebt u dit niet doorgegeven? En stuurt de ondernemer zijn rekening of herinnering naar uw oude adres? Dan bent u nog steeds verplicht om te betalen. De ondernemer kan er in dat geval niets aan doen dat hij uw nieuwe adres niet kent. Geef een adreswijziging dus op tijd door.

Recht op gespecificeerde rekening

Op een gespecificeerde rekening staan alle kosten apart beschreven.

U hebt recht op een gespecificeerde rekening als u de ondernemer per uur betaalt, plus de gebruikte materialen.

Sprak u een vaste prijs af voor het werk? Dan hebt u geen recht op een gespecificeerde rekening. Want u weet dan al wat u gaat betalen.

Als u er samen niet uitkomt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem contact met ons op.

Zie ook