Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Energieverbruik opeens hoger

Stijgt uw energieverbruik en weet u niet waardoor dat komt? Denkt u dat uw energiemeter niet goed werkt? Volg dit stappenplan.

1 Check veranderingen in uw huishouden

Ga voor uzelf na of u toch meer energie verbruikt. Sommige veranderingen in uw huis of uw leven hebben invloed op uw energieverbruik. Bijvoorbeeld een nieuwe huisgenoot of nieuw apparaat, zoals een wasdroger of een grote tv.

Tips:

2 Vergelijk uw verbruik met anderen

Vraag aan buren wat zij gemiddeld verbruiken. Let er wel op dat het om dezelfde soort woning en hetzelfde aantal bewoners gaat.

Kijk ook in de website van het Nibud wat het gemiddeld verbruik is voor uw type woning en huishouden.

3 Check de energierekening

Hebt u een hoge energierekening gekregen? Kijk of uw energieleverancier fouten heeft gemaakt bij uw jaarafrekening. Kloppen bijvoorbeeld de meterstanden op de rekening niet? Neem contact op met uw leverancier. Komt u er samen niet uit? Stuur dan onze voorbeeldbrief:

4 Check of de meter kapot is

Hebben deze stappen niet geholpen? Misschien werkt uw energiemeter niet goed.

Hebt u een slimme meter? Doe dan deze kleine test: zet alle elektriciteit uit, draai de gaskraan bij uw gasmeter dicht en schrijf de meterstanden op. Na bijvoorbeeld 30 minuten kijkt u opnieuw naar de meterstanden. Zijn deze verder gestegen? Dan werkt uw meter mogelijk niet goed. Zet de elektriciteit en het gas op tijd weer aan om schade te voorkomen.

Let op: Hebt u kort geleden een nieuwe slimme meter gekregen? En gebruikt u vanaf die tijd veel meer energie? Dan werkt uw nieuwe meter misschien niet goed. Maar meestal ligt de fout bij de oude meter, omdat die te weinig energie mat.

Denkt u dat uw slimme meter inderdaad niet goed werkt? Of hebt u geen slimme meter? Vraag dan uw netbeheerder te onderzoeken of uw meter goed werkt. Dit noemen wij ijking. De netbeheerder is de eigenaar van de energiemeter. De netbeheerder vraagt een onafhankelijke partij om uw meter te onderzoeken. U betaalt de kosten van dit onderzoek. U krijgt deze kosten terug van de netbeheerder als de slimme meter inderdaad niet goed werkt.

Wilt u meer informatie over de betrouwbaarheid van uw energiemeter? Kijk op de website van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI). De RDI houdt toezicht op de energiemeters

5 Energierekening aanpassen

De netbeheerder vervangt uw meter als deze niet goed werkt. Heeft hij te veel verbruik gemeten? Vraag uw energieleverancier dan om uw energierekeningen van die periode opnieuw te berekenen. Hebt u in die periode meerdere leveranciers gehad? Uw leverancier van nu berekent het verschil en betaalt u het bedrag terug.

Zie ook