Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

De slimme meter

Een slimme meter geeft uw meterstanden automatisch door aan de netbeheerder. Hoe zit het met de kosten en uw privacy? Kunt u de slimme meter weigeren? En wat te doen bij een klacht?


Op deze pagina:


Meterstanden automatisch doorgeven

De slimme meter geeft uw meterstanden automatisch door aan uw netbeheerder. De netbeheerder is de eigenaar van uw slimme meter. De netbeheerder geeft de meterstanden aan uw energieleverancier door. Hiermee maakt uw leverancier gratis iedere maand een overzicht van uw verbruik en uw kosten. In uw maandoverzicht staat in elk geval:

  • hoeveel gas en elektriciteit u de afgelopen maand hebt verbruikt
  • of u meer of minder verbruikt dan in de jaren ervoor
  • of u meer of minder verbruikt dan ongeveer dezelfde huishoudens
  • hoeveel u ongeveer voor dit verbruik gaat betalen

Dit overzicht krijgt u meestal via een e-mail.

De slimme meter houdt bij hoeveel energie het net ingaat en wordt verbruikt, en waar. Zo kan de netbeheerder tekort aan elektriciteit, overbelasting en storingen voorkomen.

Tip: Wilt u op elk moment weten wat uw energieverbruik is? Verbind dan een scherm of energieverbruiksmanager aan uw slimme meter.

Voordelen van een slimme meter

  • U weet precies wat uw meterstanden zijn als uw tarieven wijzigen. Zo betaalt u het juiste tarief voor de energie die u verbruikt.
  • U kunt een contract met een dynamisch of flexibel tarief afsluiten. Dat is een contract waarbij de prijs voor elektriciteit per uur verandert. En de prijs voor gas per dag.
  • U kunt een energiecontract met dubbeltarief afsluiten. Met een digitale meter met twee telwerken kunt u dit ook.

Een digitale meter is anders dan een slimme meter. Een digitale meter kan uw meterstanden niet automatisch doorsturen.

Kosten

Iedereen krijgt een slimme meter. Dit is gratis als u wacht totdat uw netbeheerder u de slimme meter aanbiedt. Bij nieuwbouw en grote verbouwingen is de slimme meter ook gratis.

De netbeheerder mag in deze situaties wel een bedrag vragen voor uw nieuwe meter:

  • U vraagt eerder om een slimme meter.
  • U hebt eerder een slimme meter geweigerd en nu wilt u het wel.
  • U bent verhuist naar een woning waarbij de vorige bewoner de slimme meter hebt geweigerd.

U betaalt dan maximaal € 72,60. Hebt u geen gasaansluiting? Dan betaalt u maximaal € 67,76.

De netbeheerder mag u hogere kosten vragen als u uw huidige slimme meter door een andere type wilt vervangen. De netbeheerder moet deze kosten wel goed in de offerte uitleggen.

Privacy van gegevens

Netbeheerders moeten zich aan strenge privacyregels houden. De slimme meter houdt elk kwartier bij hoeveel elektriciteit u verbruikt. En elk uur hoeveel gas. Hebt u zonnepanelen? De slimme meter houdt elk kwartier bij hoeveel elektriciteit u teruglevert. De netbeheerder mag 1 keer per dag deze waardes zien.

De netbeheerder geeft elke dag de meterstanden van die dag door aan uw energieleverancier. Met uw toestemming mag uw energieleverancier uw meterstanden vaker krijgen.

Hebt u een klacht over het gebruik van uw gegevens? Spreek eerst het bedrijf aan. Komt u er niet uit? Ga met uw klacht naar de Autoriteit Persoonsgegevens.

Uw energieleverancier bewaart uw verbruiksgegevens minimaal 2 jaar lang. En ook de teruglevergegevens als u zonnepanelen hebt. Online kunt u deze gegevens ieder moment bekijken. Stapt u over naar andere leverancier? Dan kunt u tot 2 jaar na uw overstap uw gegevens bij uw oude leverancier zien.

Slimme meter weigeren

U mag weigeren dat de slimme meter uw gegevens automatisch doorgeeft. Er zijn 2 opties:

  1. De slimme meter zo instellen dat de netbeheerder uw meterstanden niet meer kan zien. U wijzigt dit op de website van uw netbeheerder. Vaak is dit gratis.
  2. Een digitale meter plaatsen. Een digitale meter kunt u niet weigeren.

In beide gevallen moet u altijd zelf de standen doorgeven aan uw energieleverancier. Hebt u een contract met variabele tarieven? Dan kan de leverancier uw meterstanden opvragen bij iedere tariefswijziging. Maar hij kan ook uw verbruik schatten op basis van uw jaarverbruik. Ga bij uw energieleverancier na hoe hij uw verbruik vaststelt.

U mag uw oude meter niet houden als hij afgekeurd of kapot is. Uw netbeheerder houdt bij wanneer hij de meters moet vervangen. De oude analoge meters verdwijnen.

Let op: Bent u aangesloten op een warmtenet? Dan kunt u een slimme meter niet weigeren.

Klacht over de slimme meter

Is uw energiegebruik sinds de installatie van de slimme meter veel hoger? Misschien werkt uw nieuwe meter niet goed. Maar meestal ligt de fout bij de oude meter. Lees op onze website hoe u vindt waar dit aan ligt:

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook