Aansluiting gas en elektriciteit opzeggen
Hebt u een alternatief gevonden voor gas of elektriciteit? Dan kunt u geld besparen door de aansluiting op te zeggen. Uw netbeheerder kan de aansluiting ook tijdelijk afsluiten.
Op deze pagina:
Tijdelijk afsluiten
Wilt u de aansluiting in uw woning later weer gebruiken? Vraag uw netbeheerder om de aansluiting tijdelijk te verwijderen. Dit kan tot maximaal 1 jaar. Langer dan dat is niet veilig. Let op: u betaalt in dat jaar niet voor uw gasverbruik, maar u betaalt wel netbeheerkosten voor de aansluiting.
Vraag uw netbeheerder hoeveel tijdelijk afsluiten kost. Zo kunt u een goede keuze maken. Deze tarieven stellen wij niet vast. Uw netbeheerder moet u wel vooraf duidelijk laten weten wat u moet betalen en waarvoor.
Aansluiting verwijderen
Verbruikt u geen gas (of elektriciteit), of heel weinig? Bent u misschien overgestapt op een duurzame energiebron? U kunt ervoor kiezen om uw aansluiting op te zeggen. U neemt dan geen energie meer af. Uw netbeheerder verwijdert dan de hele aansluiting tot aan het hoofdnet. Dat is voor de veiligheid.
Uw netbeheerder verwijdert de gasaansluiting gratis. Maar soms betaalt u een opzegvergoeding aan uw energieleverancier. Dit hangt af van uw contract.
Wilt u meer weten over de veiligheid van uw aansluiting? En over de mogelijkheden om uw aansluiting te laten verwijderen? Vraag het aan uw netbeheerder.
U kunt de gasaansluiting laten verwijderen zonder daarvoor te moeten betalen. Neem daarvoor de volgende 2 stappen:
1. Zeg op via Mijnaansluiting.nl
Geef altijd eerst aan uw netbeheerder door vanaf welke datum u de aansluiting niet meer gebruikt. Dat doet u via Mijnaansluiting.nl. Vanaf deze datum hebt u geen overeenkomst meer met uw netbeheerder. En betaalt u geen netbeheerkosten meer.
U hebt dan 2 opties:
- Kiest u voor 'melding einde gebruik'? Dan is verwijderen gratis. Uw netbeheerder maakt een afspraak voor de werkzaamheden.
- Kiest u voor 'gasaansluiting verwijderen'? Dan is het niet gratis. U kunt dan wel zelf een moment kiezen om de aansluiting te laten verwijderen.
2. Zeg op via uw leverancier
Zeg hierna het contract met uw energieleverancier op. De opzegtermijn hiervoor is 30 dagen.
Klacht over de kosten voor (tijdelijk) afsluiten
Neem contact op met uw netbeheerder. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Schrijf dan een brief of e-mail aan uw netbeheerder.
Als u er samen niet uit komt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.