Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Moet ik mijn brief aangetekend versturen?

U bent niet verplicht om een brief aangetekend per post te versturen. Maar soms is het wel verstandig. Zo kunt u bewijzen dat u de brief op tijd verstuurde. En dat de ander uw brief ontving.


Op deze pagina:


Aangetekende brief zorgt voor bewijs

Als u een brief aangetekend verstuurt, krijgt u 2 bewijzen:

  1. Het bewijs dat u de brief hebt gestuurd
  2. Het bewijs dat uw brief is ontvangen met een handtekening van de ontvanger

Een bewijs kan handig zijn in bijvoorbeeld deze situaties:

  • U verwacht dat de ondernemer zal zeggen dat hij uw brief niet of niet op tijd heeft gekregen.
  • U hebt iets gekocht of een contract afgesloten en hebt nog een aantal dagen bedenktijd. En u wilt uw contract binnen deze bedenktijd alsnog annuleren.
  • U wilt een abonnement opzeggen en hebt een opzegtermijn. En u wilt achteraf kunnen bewijzen dat u op tijd hebt opgezegd.

Hebt u nog genoeg tijd om uw abonnement op te zeggen? Dan hoeft u uw brief niet aangetekend te versturen. Vraag dan in uw brief of de ondernemer u voor een bepaalde datum een ontvangstbevestiging wil sturen. Krijgt u de bevestiging niet vóór deze datum? Dan kunt u alsnog een aangetekende brief versturen.

Aangetekende brief versturen

Wilt u weten hoe u aangetekende brieven kunt versturen? En hoeveel het kost? Kijk dan bijvoorbeeld op de website van PostNL of ga naar een PostNL-locatie.

U kunt een aangetekende brief ook naar een postbus of antwoordnummer sturen. U moet dan wel zelf de verzendkosten betalen.

Stuurt u een gewone brief naar een antwoordnummer? Dan hoeft u er geen postzegel op te plakken. De ontvanger betaalt dan uw verzending.

Klacht indienen bij postbedrijf

Gaat er iets mis? Heeft bijvoorbeeld de ontvanger niet getekend voor uw aangetekende brief? U hebt dan niet het bewijs waarvoor u hebt betaald. Dien een klacht in bij het postbedrijf.

Tips

  • Stuurt u uw brief aangetekend? Bewaar dan een kopie van uw brief. U hebt dan het bewijs van wat u hebt gestuurd.
  • Soms weigert de ondernemer om een aangetekende brief in ontvangst te nemen. U kunt er dan voor kiezen om de brief ook per gewone post te versturen.
  • Denkt u dat een aangetekende brief niet nodig is en stuurt u uw brief per e-mail? Vraag dan om een leesbevestiging.

Zie ook