Aankoop thuisbatterij annuleren of vernietigen
Thuisbatterijen zijn ingewikkelde producten. Ga niet zomaar akkoord op een aanbod via de telefoon of een advertentie. Vergelijk eerst het aanbod bij verschillende verkopers. Hebt u spijt van het kopen van een thuisbatterij? Soms kunt u zonder kosten van de koop af. Bijvoorbeeld omdat de verkoper u heeft misleid of onder druk heeft gezet.
Op deze pagina:
Annuleren binnen bedenktijd
Heeft de verkoper u gebeld? Of hebt u de thuisbatterij online gekocht of bij u thuis aan de deur? Dan kunt u binnen 14 dagen gratis en zonder reden van het contract af. Dit is uw bedenktijd. De verkoper moet u hierover informeren. En uitleggen hoe u opzegt binnen de bedenktijd. Als de verkoper u niet vertelt over uw bedenktijd, dan is uw bedenktijd maximaal 1 jaar.
Stuur de verkoper binnen de bedenktijd een e-mail of een brief om het contract op te zeggen. U betaalt dan geen kosten. Hebt u een borg betaald? Dan moet u het geld terugkrijgen. Gebruik onze voorbeeldbrief:
Vindt de verkoper dat u geen bedenktijd hebt? Bijvoorbeeld omdat de thuisbatterij op maat is gemaakt? Dan moet de verkoper bewijzen dat uw thuisbatterij zo persoonlijk voor u is gemaakt dat hij het product aan niemand anders kan verkopen.
Contract vernietigen bij misleiding
Is uw bedenktijd voorbij? U kunt ook van de aankoop af als u misleid bent.
Bij misleiding krijgt u bijvoorbeeld foute of niet volledige informatie tijdens het verkoopgesprek. U gaat het contract aan op basis van die informatie. Later ontdekt u dat de informatie niet klopte of niet volledig was. Als u de juiste en volledige informatie had gekregen, was u het contract niet aangegaan.
Een paar voorbeelden van misleiding:
- Het verkoopgesprek is agressief. De verkoper zet u onder druk totdat u akkoord gaat.
- De verkoper geeft u niet de juiste informatie over de terugverdientijd. Hij heeft u bijvoorbeeld niet verteld over de risico’s en de onzekerheden.
- De verkoper zegt dat u veel goedkoper uit bent dan bij andere verkopers. Maar achteraf blijkt dat niet waar te zijn.
Brief om contract te vernietigen
Als u misleid bent, kunt u het contract met een brief vernietigen. Dan maakt u het contract ongedaan, alsof het niet heeft bestaan. U hoeft dan niets te betalen en de verkoper krijgt de thuisbatterij terug.
Let op: Het contract vernietigen is wat anders dan het contract annuleren. Gebruik het woord vernietigen in uw brief.
Weet u zeker dat u misleid bent tijdens het verkoopgesprek? Stuur de verkoper een brief waarin u vertelt hoe u misleid bent. Vraag de verkoper te bewijzen dat u niet misleid bent. Vertel ook alvast dat u het contract vernietigt als de verkoper geen bewijs aanlevert binnen 14 dagen. Vindt u dit moeilijk? Vraag dan hulp aan iemand die u kan helpen met het schrijven van brieven. Of neem contact op met het Juridisch Loket.
Stuur uw brief aangetekend en met ontvangstbevestiging. Dit kost meer geld, maar zo kunt u bewijzen dat u de brief hebt gestuurd. Stuur de brief ook per e-mail. En bewaar een kopie van de brief voor uzelf.
Is de verkoper het er niet mee eens dat u het contract vernietigt? Dan moet hij bewijzen:
- Dat u niet misleid bent. Dat kan bijvoorbeeld met een volledige gespreksopname. Een korte opname waarin u ‘ja’ zegt is niet genoeg. Alleen door het hele gesprek te horen kan je vaststellen of het gesprek wel of niet misleidend of agressief was.
- Dat u schriftelijk akkoord bent gegaan. Dit kan op papier, per e-mail en online.
- Dat u alle goede en volledige informatie kreeg voordat u akkoord bent gegaan.
- Dat u na het telefoongesprek het contract, de voorwaarden, informatie over de bedenktijd en het bedenktijdformulier kreeg per mail of per post.
Betaal niet
U hoeft niets te betalen aan de verkoper als u het contract hebt vernietigd. Heeft de verkoper automatisch geld van uw bankrekening geïncasseerd? Storneer dan het geld via uw bank. Weet dat u niet hoeft te betalen als het verkoopgesprek misleidend is geweest.
Schakelt de verkoper een incassobureau in? Stuur het incassobureau een kopie van uw brief.
Het enige wat de misleidende verkoper kan doen is naar de rechter stappen. De verkoper moet dan voor de rechter bewijzen dat uw contract wel geldig is. En als de verkoper naar de rechter gaat, vraagt de rechter altijd naar uw verhaal. Zet de verkoper u onder grote druk? Of gaat u zelf naar de rechter? Neem dan contact op met het Juridisch Loket of uw rechtsbijstandverzekering als u die hebt.
Als u er samen niet uitkomt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.
Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem contact met ons op.