Hoelang mag een reparatie duren als mijn product kapot is?
De regels op deze pagina gelden alleen als het gaat om een 'ondeugdelijk' product. Dit betekent dat het product niet biedt wat u ervan mag verwachten.
Hoelang mag een reparatie duren?
Er staat niet in de wet hoelang een reparatie precies mag duren. Dit moet een redelijke tijd zijn. Wat een redelijke tijd is, verschilt per product. Bij ingewikkelde technische producten zal het repareren langer duren dan bij een simpel product. Spreek, als dat kan, een datum af met de verkoper.
Wat kan de verkoper doen om de overlast te beperken?
Moet u door de reparatie een product lang missen? Dan kan dat erg vervelend zijn. Bijvoorbeeld als u 2 weken geen telefoon of koelkast hebt. De verkoper moet deze overlast beperken. Dat kan hij bijvoorbeeld doen door u tijdens de reparatie een product te lenen. Dat noemen we een leenproduct.
U kunt niet altijd om een leenproduct vragen. Bijvoorbeeld als het een product is dat u niet elke dag gebruikt. Denk aan een magnetron of een staafmixer. Ook kost het soms erg veel tijd om een leenproduct te vervoeren en te installeren. Bijvoorbeeld een wasmachine of een droger. In zo'n geval kan de verkoper ervoor kiezen om u geen leenproduct te geven. In plaats daarvan kan hij wel de kosten van de wasserette betalen.
Voorbeeld
Een jaar geleden kocht u een elektrische fiets. U hebt deze normaal gebruikt, maar nu hapert de accu. De verkoper wil de accu vervangen, maar hij moet die eerst bestellen. Het duurt 1 maand voordat uw fiets gemaakt is. In de tussentijd krijgt u een leenfiets. Dit lijkt redelijk. De verkoper moet het onderdeel eerst bestellen voor hij aan de slag kan. En u krijgt een leenfiets. De verkoper zorgt zo dat u weinig last heeft van de reparatie.
Wat als de reparatie u te lang duurt?
Vindt u dat de reparatie te lang duurt? Maar hebt u met de verkoper geen datum afgesproken waarop het klaar moet zijn? Dan zult u de verkoper nog een kans moeten geven om het product te repareren. Spreekt u hiervoor wel een uiterste datum af. Gebruik onze voorbeeldbrief:
Wat als de verkoper het product niet of niet op tijd repareert? Of als het meteen weer kapot gaat?
Lukt het de verkoper niet om het product goed te repareren? Is het op de afgesproken datum niet klaar? Hebt u te veel overlast van de reparatie? Of gaat het product na de reparatie meteen weer kapot? Dan kunt u deze dingen doen:
1 Laat het product door een ander repareren
En vraag de verkoper om de kosten hiervoor te betalen. Daarvoor moet u de verkoper wel eerst een brief sturen. Gebruik onze voorbeeldbrief:
2 Vraag om een nieuw product
Als het product ondeugdelijk is en het valt niet te repareren, dan hebt u recht op een nieuw product.
3 Beëindig de koopovereenkomst
Kan de verkoper u geen nieuw product leveren? Dan kunt u de koopovereenkomst beëindigen (ontbinden). U hebt dan recht op uw geld terug. En u moet het product teruggeven aan de verkoper. Gaat het om een klein gebrek? Dan kunt u niet ontbinden.
4 Vraag prijsvermindering
In plaats van te ontbinden kunt u ook het product houden en een gedeelte van het aankoopbedrag terug eisen. Dit kan ook als het gebrek klein is.
5 Vraag om schadevergoeding
Duurde de reparatie zo lang dat u er ernstige overlast van had? Of hebt u extra kosten moeten maken omdat u een nieuw product moest kopen tegen een hogere prijs? Dan kunt u de verkoper om een schadevergoeding vragen. Stuur daarvoor een brief of e-mail naar de verkoper. Schrijf daarin waarom u extra kosten moest maken en om welk bedrag het gaat. En geef de verkoper een termijn om de schadevergoeding te betalen.
Er wordt wel eens gezegd dat u pas recht hebt op de bovenstaande mogelijkheden als de verkoper 3 keer heeft geprobeerd om het product te repareren. Maar dat is een misverstand. Volgens de wet kunt u al na de eerste mislukte reparatie gebruikmaken van bovenstaande rechten.