Een nieuwe, grotere of kleinere aansluiting voor elektriciteit of gas
Voordat u elektriciteit of gas kunt gebruiken in uw woning, moet u aangesloten zijn op het energienet. Een nieuwe aansluiting regelt u via mijnaansluiting.nl, net als een grotere of kleinere aansluiting. Vraag dit op tijd aan.
Op deze pagina:
Een nieuwe aansluiting
Een nieuwe aansluiting vraagt u aan via mijnaansluiting.nl. Uw netbeheerder moet binnen een redelijke termijn zorgen voor een nieuwe elektriciteitsaansluiting. Een nieuwe gasaansluiting krijgt u binnen 18 weken nadat u de offerte accepteert. Vraag daarom de aansluiting ruim van tevoren aan bij uw netbeheerder.
Let op: netbeheerders zijn niet langer verplicht nieuwe gasaansluitingen aan te leggen. U kunt een aansluiting krijgen op een warmtenet. U kunt ook zelf kiezen voor bijvoorbeeld een warmtepomp of elektrische verwarming. En uw gemeente bepaalt wanneer u wel een gasaansluiting kunt krijgen. Informeer bij uw netbeheerder en gemeente wat de mogelijkheden zijn.
De Autoriteit Consument & Markt bepaalt elk jaar wat uw netbeheerder mag vragen voor een nieuwe aansluiting. U betaalt een maximaal bedrag voor de eerste 25 meter vanaf het openbare net. De tarieven verschillen per netbeheerder. U vindt ze op de website van uw netbeheerder.
Wilt u een bouwaansluiting voor elektriciteit of een tijdelijke aansluiting voor elektriciteit? Ook die krijgt u binnen een redelijke termijn.
Een grotere aansluiting
Gebruikt u meer elektriciteit dan uw aansluiting aan kan? Of gaat u meer elektriciteit of gas verbruiken? Vraag een installateur of het nodig is om uw aansluiting te vergroten. Zoek hiervoor een goede installateur.
Een grotere aansluiting vraagt u aan via mijnaansluiting.nl.
Uw netbeheerder stuurt eerst een offerte. In de offerte staat een overzicht van de kosten. Dit zijn materiaalkosten, arbeidskosten en bijzondere kosten. Het totale bedrag mag niet meer kosten dan een nieuwe aansluiting. Op de website van uw netbeheerder staat hoeveel dat is.
Wilt u de aansluiting laten verplaatsen? Bijvoorbeeld naar een andere plek in uw woning? Ook dan moet u een offerte krijgen. En het mag niet meer kosten dan een nieuwe aansluiting.
Uw netbeheerder moet uw aansluiting vergroten binnen een redelijke termijn. En een gasaansluiting binnen 18 weken nadat u de offerte accepteert.
Het kan zijn dat uw netbeheerder uw oude aansluiting moet verwijderen. Daar betaalt u dan extra voor. Ook deze kosten staan in de offerte. Wij kunnen u niet vertellen hoeveel dit is. Laat de netbeheerder de aansluiting vergroten door een ander bedrijf? Dat moet de netbeheerder aan u laten weten.
Maandelijkse kosten op de energienota
De kosten voor het vergroten van de aansluiting zijn éénmalig. Naast deze kosten stijgen soms ook de kosten die u maandelijks via uw energieleverancier betaalt. Want een grotere aansluiting betekent hogere kosten voor het onderhoud van het netwerk. Uw energieleverancier kan u vertellen wat u maandelijks betaalt voor een grotere aansluiting.
Een kleinere aansluiting
Met een kleinere aansluiting bent u vaak goedkoper uit. Vraag eerst aan een installateur of een kleinere aansluiting genoeg is voor uw energieverbruik. Wilt u zeker zijn dat u een installateur krijgt die goed en betrouwbaar is? Zoek een goedgekeurde installateur op de website van InstallQ.
Hoeveel u betaalt hangt af van hoe groot uw aansluiting is, of welke capaciteit deze heeft. Hoeveel u gaat besparen kunnen wij u niet vertellen. Dit hangt af van de regio waarin u woont. Uw energieleverancier kan u vertellen wat u maandelijks moet betalen voor een kleinere aansluiting. Een kleinere aansluiting vraagt u aan via mijnaansluiting.nl.
Uw netbeheerder moet uw aansluiting verkleinen binnen een redelijke termijn. En een gasaansluiting binnen 18 weken nadat u de offerte accepteert.
Is uw aansluiting voor elektriciteit 3x25A of kleiner? Of is uw aansluiting voor gas G10 of kleiner? Dan kunt u niet verder besparen op uw maandelijkse kosten. Een kleinere aansluiting kost hetzelfde.
De netbeheerder voor elektriciteit en gas
Uw netbeheerder zorgt voor het aanleggen en onderhouden van de gasleidingen en elektriciteitskabels naar uw woning. Wilt u weten wie uw netbeheerder is? Vul uw postcode en huisnummer in op Mijnaansluiting.nl.
Als u er samen niet uit komt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.