Heb ik een bon nodig als ik terugga naar de winkel?
Het product is niet goed
Gaat u terug naar de winkel omdat uw product kapot is? En is dat niet uw schuld? Dan spreken we van een 'ondeugdelijk product'. In dat geval kan de verkoper u niet wegsturen als u de bon niet meer hebt.
Wel kan hij u vragen om op een andere manier te bewijzen dat u dit product gekocht hebt bij deze winkel. Misschien hebt u gepind, of via internet betaald. Dan kunt u uw bankafschrift als bewijs gebruiken. Hieruit moet dan wel blijken wat u hebt gekocht en op welke datum u dat hebt gedaan. Ook kunt u bijvoorbeeld een getuige meenemen die erbij was toen u het product kocht.
Kunt u op geen enkele manier bewijzen dat u het product bij die winkel hebt gekocht? Dan hoeft de verkoper het product niet te repareren. Ook hoeft hij u geen nieuw product te geven. Meer informatie over uw rechten bij een ondeugdelijk product:
Ik heb spijt van mijn aankoop
Gaat u terug naar de winkel omdat u spijt hebt van uw aankoop? En wilt u het product graag ruilen? Ook dan zal de verkoper naar de aankoopbon of pakbon vragen. Hebt u die niet meer, dan hoeft hij het product niet terug te nemen of te ruilen. Ook niet als u op een andere manier bewijst dat u het product bij die winkel hebt gekocht.
De reden hiervoor is dat ruilen geen recht is. Het is een gunst van de verkoper. De verkoper mag daarom zelf bepalen of hij u laat ruilen. En hij mag ervoor kiezen om u alleen te laten ruilen als u een kassabon hebt.
Wat als de bon onleesbaar is geworden?
Hebt u nog wel een bon, maar is deze vervaagd en onleesbaar geworden? Dan gelden dezelfde regels als hierboven. Daarom is het verstandig om kopieën te maken van de bonnen van grote aankopen. Dan kunt u altijd nog daarmee uw aankoop bewijzen.