Ik heb iets gekocht, maar het is anders dan verwacht. Wat nu?
Uw aankoop moet voldoen aan de beloftes. Hebt u een rode bank besteld, maar krijgt u een blauwe? Of hebt u een telefoon gekocht, maar krijgt u de verkeerde versie? Dan voldoet uw aankoop niet aan de afspraken. De verkoper moet dit voor u oplossen.
Afwijkend product
Als u iets koopt of bestelt, sluit u een koopovereenkomst met de verkoper. De verkoper moet u het product leveren dat hij beloofd heeft. Blijkt het product anders te zijn dan afgesproken? Of anders dan op de verpakking of de website staat? Dan spreken we van een afwijkend product.
Wat zijn mijn rechten bij een afwijkend product?
Voldoet uw product niet aan de overeenkomst? Dan hebt u recht op een product dat hier wel aan voldoet. Ga daarom terug naar de verkoper. Deze moet het probleem gratis voor u oplossen. Meestal betekent dit dat u een nieuw product krijgt.
U hoeft niet te betalen voor het terugsturen van het verkeerde product. Want u hebt recht op een gratis oplossing.
De verkoper moet het probleem binnen een redelijke tijd oplossen. Ook mag u hier niet te veel last van hebben. Duurt het bijvoorbeeld lang voordat de fabrikant een nieuw product kan leveren? Dan kan de verkoper u tijdelijk een product te leen geven.
Soms hebt u ook nog andere rechten:
- Gaat het product sneller kapot dan verwacht? Dan kunt u ook gebruik maken van uw wettelijke garantie.
- Kocht u het product via internet? Of op straat of aan de deur? Dan kunt u meestal ook uw bedenktijd gebruiken. U kunt het product dan terugsturen. En u hoeft het product niet te betalen.
- Kloppen de beloftes van een verkoper niet en bent u misleid? Bij misleidende verkoop kunt u de aankoop ongedaan maken.
Wat als de verkoper het probleem niet oplost?
Neem dan de volgende stappen:
Schrijf een brief of e-mail aan de verkoper
Vraag daarin om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de verkoper een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de ondernemer geen goede oplossing biedt.
Moet ik de brief aangetekend versturen?
Beëindig de koopovereenkomst
Lost de verkoper het probleem niet gratis en binnen een redelijke tijd op? Dan mag u de koopovereenkomst beëindigen (ontbinden). U hebt dan recht op uw geld terug. En u moet het product teruggeven.
Als u er samen niet uit komt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.