Aanbieder alarmsystemen voor senioren gaat gedupeerden compenseren na ingrijpen ACM
Een aanbieder van alarmsystemen voor senioren gaat mensen die tussen 1 januari 2022 en 31 augustus 2024 aan de deur een alarmsysteem kochten compenseren. Deze mensen kunnen hun abonnement gratis opzeggen. Het bedrijf heeft zijn werkwijze aangepast na een actie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Het bedrijf, verkoopt onder de naam Persoonsalarmering B.V. abonnementen voor een alarmsysteem voor senioren aan de deur. Onder de naam Nederlandse Seniorenalarmering B.V. verkoopt het bedrijf dezelfde alarmsystemen telefonisch en online. Het alarmsysteem bestaat uit een alarmknop met een abonnement. Als er een noodsituatie is, kan de gebruiker op de knop drukken om contact te maken met een naaste of met de meldkamer. Deze systemen worden vaak gebruikt door oudere en kwetsbare mensen. Verkopers benaderen klanten aan de deur, telefonisch en online.
Wat ging er mis?
De ACM kreeg meldingen over agressieve verkoop, onduidelijke prijzen en slechte voorwaarden bij het opzeggen van abonnementen. Uit sommige meldingen over Persoonsalarmering B.V. bleek dat mensen zich bij de verkoop aan de deur onder druk gezet voelden om snel te beslissen, bijvoorbeeld doordat de verkopers inspeelden op angstgevoelens. De verkopers aan de deur waren niet duidelijk over afmeldkosten, en er werden onjuiste kortingen gebruikt. De informatie over het opzeggen van het abonnement en de bedenktijd was niet goed leesbaar in de algemene voorwaarden. Ook werden ‘afmeldkosten’ gerekend die van tevoren niet duidelijk waren afgesproken. Na onderzoek door de ACM beloofde het bedrijf zijn werkwijze meteen aan te passen en de gedupeerden terug te betalen. Daarom stopt de ACM het onderzoek.
Wat zegt het bedrijf aan de ACM toe?
- Consumenten die tussen 1 januari 2022 en 31 augustus 2024 afmeldkosten hebben betaald, krijgen het bedrag van 49,95 euro automatisch terug.
- In de algemene voorwaarden wordt duidelijk en begrijpelijk opgeschreven dat de klant binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen het abonnement kosteloos kan opzeggen.
- Klanten die tussen 1 januari 2022 en 31 augustus 2024 een contract aan de deur hebben afgesloten, kunnen dit meteen gratis opzeggen. Ze krijgen hierover bericht per mail of post van het bedrijf.
- De informatie over de kosten wordt duidelijker gemaakt en de klachtenbehandeling wordt verbeterd.
- De verkoop van producten wordt aangepast zodat het voldoet aan de geldende regels.
- De verkopers worden getraind zodat zij klanten niet onder druk zetten.
- De algemene voorwaarden worden aangepast en op een duidelijke manier gepresenteerd.
- Klanten worden zonder kosten overgezet van 2G naar 4G.
Meer informatie
Informatie over je rechten bij verkoop aan de deur, telefonisch en online staan op ACM ConsuWijzer.