Aanbieders van glasvezeldiensten moeten consumenten vooraf beter informeren
ACM ConsuWijzer ontving veel signalen over onduidelijke voorwaarden van glasvezelaanbieders. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) roept aanbieders van glasvezeldiensten op om consumenten vooraf duidelijker te informeren.
Als je iets gaat kopen is het belangrijk dat je een goede keus kan maken. Daarom moeten aanbieders van glasvezeldiensten begrijpelijke en juiste informatie over hun producten geven. Dat gebeurt nu nog niet voldoende, volgens de ACM. Zo moet de aanbieder je bijvoorbeeld laten weten of het glasvezelnetwerk binnen de afgesproken tijd gebouwd is. En zo niet, of je dan het contract zonder gevolgen mag opzeggen.
Onzekerheid
Aanbieders van glasvezel leggen vaak niet meteen een netwerk aan in nieuwe gebieden. Ze willen eerst weten hoeveel consumenten geïnteresseerd zijn in een glasvezelaansluiting. Heb je interesse in een glasvezelaansluiting? Dan moet je je inschrijven bij de aanbieder. Hiermee ga je een contract aan met deze aanbieder. Zijn er genoeg inschrijvingen? Dan pas begint de aanbieder met de aanleg van glasvezel.
Het is vaak onduidelijk hoe lang het duurt voordat het glasvezelnetwerk is gebouwd. Heb je je ingeschreven en loopt de bouw van het glasvezelnetwerk niet volgens planning? Dan moet de aanbieder je daar over informeren. En je moet de mogelijkheid krijgen om van het contract af te komen.
De ACM houdt de komende tijd in de gaten of aanbieders van glasvezeldiensten consumenten beter informeren.
Bent u een glasvezelcontract aangegaan, maar hebt u daarbij te weinig informatie gekregen?