ACM ConsuWijzer in 2019: veilig online winkelen en eerlijke energiecontracten
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in 2019 meerdere online winkels aangepakt die consumenten misleidden of agressief benaderden. We legden 18 boetes en 12 lasten onder dwangsom op. Bij een last onder dwangsom moet een bedrijf een boete betalen als zij hun werkwijze niet aanpassen. Ook spraken we 85 ondernemingen aan. Zij hielden zich daarna aan de regels. Dat staat in het ACM jaarverslag 2019 dat de ACM vandaag publiceert. Uw meldingen via ACM ConsuWijzer zijn belangrijk voor het toezicht van de ACM.
Online consument
Bedrijven proberen het online gedrag van consumenten steeds meer te sturen. Soms misleiden ze consumenten of gebruiken ze trucjes om iets te verkopen. De ACM werkte in 2019 aan duidelijke informatie en eerlijke voorwaarden voor de online consument. We spraken verschillende webshops aan. Bijvoorbeeld omdat de informatie op hun site onduidelijk is. Omdat ze bestellingen niet of laat leveren. Of omdat hun klantenservice slecht bereikbaar is.
We voerden 41 'snelle interventies' uit. Met een snelle interventie proberen we een dringend probleem zo snel mogelijk op te lossen voor consumenten. Bijvoorbeeld door een bedrijf aan te spreken op hun gedrag.
Energiecontracten
Ook als u een energiecontract afsluit, hebt u recht op eerlijke informatie. In 2019 spraken we energieleveranciers aan. Zij boden kleine ondernemers en zzp'ers op een agressieve of misleidende manier een zakelijk energiecontract aan. Deze kleine ondernemers sloten een energiecontract af voor hun woonhuis. Maar zij kregen een contract met zakelijke voorwaarden.
Als u een contract met zakelijke voorwaarden hebt, dan hebt u geen consumentenbescherming. En moet u bijvoorbeeld een hoge vergoeding betalen als u uw contract opzegt voordat het is afgelopen. Dat vindt de ACM niet eerlijk. Daarom moeten de energieleveranciers kleine ondernemers en zzp'ers nu een energiecontract met consumentenvoorwaarden geven voor hun woonhuis.
Uw meldingen via ACM ConsuWijzer zijn belangrijk voor ons toezicht
ACM ConsuWijzer geeft praktisch advies aan consumenten. Het is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). U kunt op ACM ConsuWijzer informatie en voorbeeldbrieven vinden om uw recht te halen. U kunt ook contact met ons opnemen via de mail of de telefoon. Dan krijgt u advies over uw rechten als consument.
We hielpen consumenten afgelopen jaar vooral met klachten of vragen over:
- Rechten bij een product dat niet goed is (garantie)
- Telefonische verkoop
- Problemen met de levering van bestelde producten
- Rekeningen & betalen
- Abonnementen of contracten opzeggen
Geeft u een probleem aan ons door? Dat helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen. In 2019 ontving ACM ConsuWijzer ruim 59.000 vragen en meldingen. Die meldingen hebben in 2019 geleid tot allerlei acties van de ACM. Bijvoorbeeld:
- Consumenten kregen geld terug van datingsites met nepprofielen
- Keukenbedrijven kregen boetes voor het misleiden van consumenten op beurzen
- Waarschuwingen voor incassobureaus die consumenten onterechte rekeningen lieten betalen
- 4 telecomaanbieders kregen in totaal boetes van 13,2 miljoen euro voor onduidelijke websites
De site werd bijna 2 miljoen keer bezocht in 2019. Consumenten zochten op ConsuWijzer.nl vooral naar informatie over:
- Ongevraagde toezendingen: niet besteld? Geef geen geld!
- Voorbeeldbrieven
- Garantie en rechten die u dan hebt
- Abonnementen opzeggen
Uw meldingen zijn belangrijk voor ons toezicht. Ook in 2020.