ACM dwingt energieleveranciers te stoppen met opzeggen van vaste energiecontracten
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) grijpt in bij energieleveranciers die contracten met vaste tarieven opzeggen. De leveranciers doen dit omdat de klanten niet akkoord gaan met het verhogen van de vaste tarieven in hun energiecontract. Maar dit mag niet. Energieleveranciers mogen een energiecontract met vaste tarieven niet zomaar aanpassen of stoppen. Zeker niet in de winterperiode (1 oktober tot 1 april). De ACM dwingt de leveranciers daarmee te stoppen.
Wat doen energieleveranciers?
De afgelopen tijd zijn de prijzen voor energie gestegen. De ACM heeft verschillende meldingen van consumenten ontvangen. Zij hebben een brief van hun energieleverancier gekregen. In die brief staat dat de leverancier hun energiecontract met vaste tarieven wil stoppen of de tarieven wil aanpassen. Dit mag niet zomaar.
De ACM dwingt de energieleveranciers om hiermee te stoppen
De ACM heeft de energieleveranciers hier meteen op aangesproken. Nu blijkt dat één van deze leveranciers de contracten stopzet als de klanten niet akkoord gaan met de verhoging van de prijzen. Het bedrijf moet zich houden aan het contract en de vaste tarieven die daarin zijn afgesproken. De ACM dwingt dit bedrijf om dit te doen door een 'last onder dwangsom' op te leggen. Dat betekent dat het bedrijf per week 15.000 euro moet betalen als ze dit niet oplossen. Dit bedrag kan oplopen tot 45.000 euro.
De ACM blijft de komende tijd controleren of energieleveranciers zich aan de regels houden.
Krijgt u een brief van uw energieleverancier? Laat weten dat u niet akkoord gaat
Krijgt u een brief van uw energieleverancier waarin zij zeggen dat ze het energiecontract willen stoppen omdat de energieprijs te hoog is geworden? Of dat ze de tarieven willen verhogen? Dat mag niet zomaar als u een overeenkomst hebt met vaste tarieven.
Stuur de leverancier een brief of e-mail. Wijs de leverancier erop dat u niet akkoord bent met het stoppen of aanpassen en dat u het contract gewoon door wilt laten lopen.
Komt u er niet uit met uw energieleverancier? Dan kunt u verschillende stappen zetten om uw recht te halen.
U wordt nooit zomaar afgesloten
In Nederland wordt u, zeker in de wintermaanden, nooit zomaar afgesloten. U krijgt altijd eerst een brief van uw netbeheerder. Daarin staat dan dat u een nieuwe energieleverancier moet zoeken. Krijgt u zo'n brief? Neem dan contact op met uw leverancier en houd deze aan uw contract. De leverancier blijft uw aanspreekpunt. Meld dit ook bij de ACM.
Meld het bij de ACM
Wil uw leverancier uw contract stoppen of aanpassen? Of hebt u een contract met vaste tarieven en staan er onverwacht hogere tarieven op uw rekening? Of krijgt u een brief van uw netbeheerder waarin staat dat u geen leverancier hebt? Meld het dan bij ons. Dit helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen. Wij kunnen in actie komen als bedrijven zich niet aan de regels houden.