ACM dwingt Vakantiegarant te stoppen met het misleiden van consumenten
ConsuWijzer kreeg veel meldingen binnen over Vakantiegarant. Daarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na onderzoek in. De ACM dwingt Vakantiegarant per direct te stoppen met het misleiden van consumenten. Stopt Vakantiegarant niet? Dan betaalt het bedrijf een boete van 2500 euro per dag tot maximaal 125.000 euro.
Wat doet Vakantiegarant?
Heb je via een enquête aangegeven dat je interesse hebt in vakanties? Dan kun je een telefoontje van Vakantiegarant verwachten. Aan de telefoon bieden ze een vakantiewoning in het buitenland aan die je twee weken kan huren voor 349 euro. Je denkt dat je alleen maar instemt met het ontvangen van meer informatie. Maar na een aantal weken krijg je een rekening van 349 euro. Vakantiegarant zegt vervolgens dat je verplicht bent om te betalen. Volgens hen heb je ingestemd met het aanbod. Én heb je geen gebruik gemaakt van je bedenktijd. Dit klopt niet.
De informatie die Vakantiegarant geeft aan consumenten is misleidend. Dit geldt voor de informatie in het telefoongesprek en in de mail. De mail met aanvullende informatie wordt meestal niet ontvangen door consumenten. Je weet niet welke villa's worden aangeboden. Het is niet duidelijk hoe ze de prijzen berekenen. Het aanbod blijkt niet een lage huurprijs maar het gaat opeens over 20% korting. Ook heeft Vakantiegarant een verkeerd adres van hun vestiging gegeven. De ACM stelt vast dat deze manier van werken misleidend is voor consumenten. Daarom zijn de consumenten nergens toe verplicht.
Wat moet je doen?
Het advies van de ACM is om niet te betalen aan Vakantiegarant. En negeer de incassobureaus als het gaat om de rekeningen van Vakantiegarant.