ACM dwingt veilingwebsite Reizendeals.nl tot duidelijkere informatie
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft reizenwebsite Reizendeals.nl opgedragen om voortaan duidelijker te informeren over zijn aanbod. Het bedrijf heeft dit inmiddels gedaan. Reizendeal verkoopt reizen met een verrassingselement op een veiling, waarbij consumenten onder tijdsdruk moeten bieden. Consumenten uit Nederland en België klaagden bij de ACM over de kosten die erbij kwamen. Dat was niet duidelijk. Ook was het voor hen niet duidelijk dat ze vastzaten aan de reis zodra ze het winnende bod hadden uitgebracht. Sommige mensen dachten dat ze nog konden stoppen met de veiling, maar dat kon niet. Zij wilden stoppen omdat de prijs die zij voor de reis moesten betalen veel hoger was dan het bod dat ze hadden gedaan.
Volgens de regels die consumenten beschermen, moet Reizendeal alle verplichte extra kosten van de reis in de prijs opnemen. Ook moet de totaalprijs vóór het bod duidelijk worden weergegeven. Omdat de reizen voor twee personen zijn, moet de prijs voor twee mensen worden getoond. Daarnaast moet de biedknop duidelijk maken dat de consument moet betalen als hij de veiling wint. Reizendeal moest dit voor 20 november 2024 veranderen. Als dit niet op tijd of onvoldoende gebeurt, moet het bedrijf een bedrag van 8.000 euro per week betalen, met een maximum van 80.000 euro. Op 8 oktober 2024 nam de ACM dit besluit. Daarna heeft Reizendeal de website aangepast. De ACM heeft de website opnieuw gecontroleerd en vastgesteld dat de aanpassingen nu zijn doorgevoerd.