ACM dwingt webshop Bicep Papa te stoppen met gebruiken van neplikes en nepvolgers
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt webshop Bicep Papa een last onder dwangsom op. Het bedrijf maakt reclame voor hun producten door neplikes en nepvolgers te gebruiken op social media. Stopt het bedrijf hier niet mee? Dan moeten ze een bedrag betalen dat kan oplopen tot 100.000 euro.
Misleiding door neplikes en nepvolgers
Bicep Papa is het bedrijf achter influencer Mobicep. Via een webshop verkoopt het bedrijf voedingssupplementen. Hiervoor maken ze reclame via social media, zoals Instagram. Het bedrijf en de influencer hebben veel volgers en likes. Daardoor lijken de producten die ze verkopen extra populair. Maar een deel van de volgers en likes zijn nep. Dat is misleidend voor consumenten, omdat het bedrijf zo populairder lijkt dan het is.
Last onder dwangsom
Het is verboden om consumenten te misleiden. Daarom legt de ACM een last onder dwangsom op. Dat betekent dat het bedrijf geld moet betalen als ze niet stoppen met het gebruiken van neplikes en nepvolgers. Het bedrag kan oplopen tot 100.000 euro.
Onderzoek naar online misleiding via social media
De ACM heeft onderzoek gedaan naar bedrijven die neplikes, nepvolgers en nepreviews verkopen aan andere bedrijven. Sommige van deze aanbieders zijn nu hiermee gestopt. Naar andere bedrijven doen we nog onderzoek. We hebben ook documenten opgevraagd waarin te zien is welke bedrijven en influencers neplikes, nepvolgers en nepreviews kochten. Daarmee gaan we bedrijven en influencers aanpakken die consumenten op social media misleiden. Volgens het onderzoek van de ACM heeft Bicep Papa 98.000 volgers en 27.000 likes gekocht.
Misleiding op social media herkennen
Bedrijven en influencers zijn niet altijd betrouwbaar. Zij kunnen gebruikmaken van neplikes, nepvolgers en nepreviews. Het lijkt dan alsof hun producten heel goed en gewild zijn, maar dat is niet altijd zo. Nep is soms lastig te onderscheiden van echt.