ACM dwingt Yogoma te stoppen met misleidende verkoop
Yogoma moet van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) stoppen met het misleiden van consumenten op haar website. Yogoma bood online zogenaamd gratis proefpakketten aan van verzorgingsproducten en gezondheidsproducten. Achteraf bleek het proefpakket niet gratis. Ook kregen de consumenten vervolgpakketten, terwijl ze daar geen toestemming voor hadden gegeven. Dit mag niet. Yogoma heeft hun websites en handelwijze aangepast.
Wat deed Yogoma verkeerd?
Het bedrijf bood zogenaamd gratis proefpakketten aan op internet. Het ging om verzorgingsproducten en gezondheidsproducten zoals Artichoke Slim, Hydrodermal, Hydroduo, Konjac Plus en Swiss Pharma Lab. Een proefpakket bleek EUR 59,95 te kosten, als de consument het niet tijdig terugstuurde. Ook rekende het bedrijf verzendkosten voor het pakket. Bovendien bleven de consumenten vervolgpakketten ontvangen van EUR 59,95 per stuk, terwijl ze daar geen toestemming voor hadden gegeven. Consumenten werden dus misleid. Dit mag niet. Bedrijven moeten consumenten vooraf duidelijk informeren over de kosten van een product of abonnement. Een abonnement gaat pas in als de consument ermee heeft ingestemd.
Websites aangepast
Yogoma heeft onder druk van de ACM hun websites aangepast. Je zit daardoor niet meer vast aan een abonnement als je eenmalig een product bestelt. Ook stopt het bedrijf met het sturen van aanmaningen aan consumenten. De ACM let de komende tijd op of het bedrijf zich aan de afspraken houdt.
Betaal niet aan Yogoma
Hebt u een rekening ontvangen van Yogoma voor een pakket? En gaf u geen toestemming voor de kosten daarvan? Betaal dan niet! Ook niet als Yogoma dreigt met maatregelen. De rekeningen zijn niet geldig, omdat het bedrijf u niet informeerde over de kosten en vervolgzendingen. U bent dus niet gebonden aan de koop, en hoeft daarom niet te betalen. De producten die u ongevraagd hebt ontvangen mag u gewoon houden.
Geld terugvragen
Heeft Yogoma zonder machtiging geld van uw rekening afgeschreven? U kunt tot 56 dagen na de afschrijving het bedrag storneren bij uw bank. Zijn de 56 dagen al om? Dan kan uw bank tot 13 maanden daarna het bedrag alsnog terugstorten. Neem hiervoor contact op met uw bank.