ACM en telecomaanbieders verwijderen 100 telefoonnummers van nephelpdesks
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft samen met een aantal telecomaanbieders 100 telefoonnummers van nephelpdesks verwijderd. Criminelen gebruiken deze nummers om te adverteren met zogenaamde helpdesks. Of ze bellen consumenten ongevraagd en bieden hulp aan bij computerproblemen. Maar in plaats daarvan worden consumenten opgelicht.
De ACM werkte in dit project samen met onder andere het Openbaar Ministerie, de politie, en een aantal telecomaanbieders. Nephelpdesks zitten vaak in het buitenland maar gebruiken wel Nederlandse telefoonnummers. De ACM regelt de uitgifte van telefoonnummers in Nederland. Bij fraude via Nederlandse telefoonnummers kan de ACM deze nummers stoppen of verwijderen.
Oplichting
Hoe gaat een nephelpdesk te werk? Het begint met een belletje van criminelen die zich voordoen als helpdeskmedewerker van een bekend bedrijf, bijvoorbeeld Microsoft. Deze medewerker spreekt vaak Engels maar belt wel met een Nederlands telefoonnummer. Hij of zij zegt dat er een probleem is met uw computer. Bijvoorbeeld dat u een virus hebt, of dat u een update nodig hebt. De medewerker biedt aan om het probleem meteen op te lossen en vraagt toegang tot uw computer. Bijvoorbeeld door u een programma te laten installeren. Maar het echte doel is om toegang te krijgen tot uw bankrekening om uw geld te stelen.
Hang meteen de telefoon op!
Krijgt u een telefoontje van iemand die zegt dat hij een helpdeskmedewerker is? Spreekt de beller Engels en wil hij of zij toegang tot uw computer? Hang zo'n telefoontje meteen op. Echte bedrijven zoals Microsoft of McAfee bellen consumenten nooit ongevraagd op.