Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

ACM gaat strenger controleren op nepkortingen

| Nieuwsbericht

Vanaf 1 januari 2023 gelden er nieuwe, strengere regels voor nepkortingen. Daardoor kan de ACM hier beter op controleren. U hebt namelijk recht op eerlijke informatie, ook over korting. Bedrijven moeten dus stoppen met nepkortingen. Een korting moet een echte korting zijn op de laagste prijs die eerder gold.

Wat houden de nieuwe regels in?

De nieuwe regels moeten ervoor zorgen dat er geen nepkortingen meer zijn. De regels gelden voor ‘van-voor’-prijzen. Bijvoorbeeld een prijs die is doorgestreept of een prijs waar een percentage aan korting bij staat. De korting moet gaan over de laagste prijs in de 30 dagen voordat de korting van start ging.

Er zijn uitzonderingen op deze regels, bijvoorbeeld voor producten die kunnen bederven of voor prijzen die in maximaal 3 maanden steeds verder afgeprijsd worden. Een bedrijf mag dan bijvoorbeeld eerst 20 procent korting geven op de ‘van-prijs’, dan 30 procent en dan 50 procent. Het bedrijf hoeft dan niet steeds een nieuwe van-prijs te noemen.

Voorbeelden

  • Een bedrijf verhoogt de prijzen van zijn producten twee weken voor een kortingsactie van 20 euro naar 50 euro. Vervolgens prijst het bedrijf de prijs af ‘van 50 euro, nu voor 15 euro’. Volgens de nieuwe regels mag dit niet. In dit geval moet er staan ‘van 20 euro, nu voor 15 euro’.
  • Een bedrijf verhoogt de prijs van een product van 50 euro naar 70 euro. 25 dagen later verlaagt het bedrijf de prijs naar 35 euro met een kortingsactie. Het bedrijf zegt dat er 50 procent korting op het product is. Daarbij rekent het bedrijf met de eerdere 70 euro. Volgens de nieuwe regels mag dit niet. De laagste prijs in de afgelopen 30 dagen was 50 euro. Er is hier dus 30 procent korting.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM. Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.